For nøyaktig et år siden sporet et godstog av mellom Dovre og Dombås.

Tre forhold

Havarikommisjonen peker i sin rapport nå på tre konkrete forhold som årsaken til avsporingen.

1. Jernbanesporet hadde fått setninger i forbindelse med gravearbeid to uker før ulykken inntraff. Gravingen var en del av vedlikeholdsarbeid på stedet. Da toget passerte medførte denne setningen at toget fikk en pendelbevegelse. Den ene hjulflensen (kanten på hjulet som holder hjulet på skinnene journ.anm.) klatret og sporet av. Samtidig medførte pendling og stuking i toget til at kobbelet mellom første og andre vogn hoppet av.

2. Akslingen som sporet av ødela en lem på jernbaneovergangen 520 meter lenger fremme. Planker fra lemmen slo opp i en luftslange mellom første og andre vogn. Dette medførte at bremsene ble slått på i bakre del av toget, men ikke i fremre del.

3. De to fremste vognene i toget var tomme. Dette mener Havarikommisjonen er ugunstig. Togføreren brukte også en elektriske bremser for å justere hastigheten. Bremsingen var ifølge Havarikommisjonen moderat.

Du kan også lese rapporten her.

Endret regelbok

I sin konklusjon antar Havarikommisjonen at avsporingen skyldes en kombinasjon av disse forholdene. Setningen i sporet spilte inn, men var innenfor gjeldende krav. Togsammensetningen var ikke gunstig, men innenfor UIC (Den internasjonale jernbaneunionen) sine retningslinjer. Oppbremsingen var i tillegg forsiktig. Toget ble også kjørt på en måte som er innenfor retningslinjene.

Cargolink AS har endret regelboken for lokførere i etterkant av avsporingen. De presiser der at alle tomme toakslede vogner skal plasseres bakerst i toget. Begrunnelsen er å redusere faren for avsporing på alle deres strekninger.

Havarikommisjonen ser alvorlig på at deler av toget bremser ble ukontrollert ble avstengt ved avsporingen. De påpeker at dette må vies oppmerksomhet.

Godstoget sporet av mellom Dovre og Dombås. Foto: GOOGLE MAPS