I dét beredskapsskipet Ocean Sky skulle slepe brannskadde Akademik Lazarev mot Kristiansund, røk slepet.
Dermed drev skipet fritt på Haltenbanken, i et område med mange plattformer.
Saktegående redningsbåt
Uten noen kabel ombord drev det 1 319 tonn tunge skipet direkte mot Draugenplattformen, som da lå tjue nautiske mil unna.
Taubåten Waterman la ut fra Kristiansund for å forsøke å få en kabel ombord i skipet og få henne trygt til land. Det var imidlertid usikkert om taubåten ville kunne ta igjen det brannskadde skipet.
- Jeg kan ikke svare på om det er mulig for Waterman å ta igjen Akademik Lazarev, for taubåten er en saktegående båt. Men vi håper og tror at dette skal gå bra.
Det sa Johan Mansåker ved Hovedredningssentralen (HRS) i Sør-Norge til adressa.no i en tidlig fase.
Klar til evakuering
- Et skip i drift blir ansett som en svært alvorlig situasjon for en plattform. Shell er nå i beredskap, klar til å evakuere Draugenplattformen dersom skipet kommer for nære.
Det sa Terje Jonassen, informasjonssjef i Norske Shell, til adressa.no.
Han uttalte at selskapet holdt nøye øye med situasjonen, men påpkte at det skulle være mulig å styre skipet unna plattformen dersom det kommer for nærme.
Det er også flere plattformer på Haltenbanken som etter hvert kunne kommet i en risikosone dersom man ikke hadde fått kontroll på det drivende skipet.
Slep ombord
Klokka 13 melder Mansåker at situasjonen er under kontroll.
- Det var Ocean Sky som etter hvert fikk et slep ombord i skipet. Nå beveger de seg sakte sørover igjen.
Mansåker beskriver forholdene som vanskelige.
- Det var en krevende jobb å få slepet på plass i Akademik Lazarev igjen. Det er tøffe forhold der ute, med høye bølger, mye vind og snøbyger, sier han.