Avinor bygde «rullebane» på havna i Trondheim

Testet ny byggeteknikk like ved Clarion-hotellet i Brattøra

La rullebane på havna. Her, bare knappe hundre meter fra Clarion-hotellet på Brattøra i Trondheim testet Avinor 9. desember ut det som kan bli en revolusjonerende måte å legge rullebane på. Ved hjelp av containertruck ble ferdigstøpte betongelementer lagt ut.  Foto: Avinor

Saken oppdateres.

Forsøket foregikk 9. desember i fjor på et område tilhørende Trondheim havn. Det ligger bare drøyt hundre meter fra Clarion Hotel & Congress Trondheim på Brattøra.

LES OGSÅ: Hun er nyhotelldirektør for Clarion på Brattøra

LES KOMMENTAREN: Byen har en unik mulighet med Nyhavna

Metoden det er snakk om er store ferdigstøpte betongelementer som kan løftes på plass. Elementene er utformet slik at de lett kan skjøtes i hverandre og danne en ferdig flate.

Revolusjonerende teknikk

- Det vanlige er å støpe betongen på stedet. Det er krevende og følsomt blant annet for regnvær. Derfor tester vi ut dette, forteller operativ sjef for Avinor på Værnes, Thomas Wintervold.

Den enkle teknikken kan revolusjonere hvor raskt permanente rullebaner bygges. 

LES OGSÅ: Her er sommerens charter-favoritter fra Værnes

Testen blir gjort fordi Avinor forbereder et større arbeid med utskifting av deler av dekket på sikkerhetsområdet i enden av rullebanen på Værnes. Arbeidet skal skje uten at flyplassen stenges, i tider når det ikke er trafikk. På grunn av strenge høydebegrensninger på flyplassen kan det imidlertid ikke benyttes normal kran, så i forsøket ble arbeidet gjort med containertruck.

Bilde fra Avinors testutleggng av rullebaneelement på havna i Trondheim 9. desember i fjor.  Foto: Avinor

 

- Dette kan gjøre det mulig å skipe inn elementer og bygge mye raskere enn før, sier Wintervold.

Blir trolig ikke brukt på Værnes

Elementprosjektet skal trolig føres videre, men at det er lite trolig at løsningen kan benyttes på Værnes når arbeidet der starter rett etter påske. Årsaken er at de ikke har fått testet dekket på en større flate gjennom en hel vinter. Det er spesielt stabiliteten som er utfordringen, fordi det stilles strenge krav til jevnhet. Alt som tåles er et avvik på bare tre mm på tre meter.

Her kan du lese om hvordan Værnes er en av de fire flyplassene som kan rammes av streik når bakkeansatte kan havne i konflikt med sine arbeidsgivere i februar.

- Vi regner akkurat nå på det og kommer til å velge løsningen vi går for og kontrahere leverandør i løpet av kort av, sier han.

- Men Avinor driver 46 lufthavner. Med jevne mellomrom må det byttes ut betong i rullebaner og sikkerhetsområder. Det er en krevende operasjon. Derfor er det interessant å se videre på dette, sier Wintervold, som ikke er sikker på om videre testing skal skje i Trøndelag.

Operativ sjef for Avinor på Værnes, Thomas Wintervold. 
        
            (Foto: Frank Cadamarteri)

Operativ sjef for Avinor på Værnes, Thomas Wintervold.  Foto: Frank Cadamarteri

Bilde fra Avinors testutleggng av rullebaneelement på havna i Trondheim 9. desember i fjor. 
        
            (Foto: Avinor)

Bilde fra Avinors testutleggng av rullebaneelement på havna i Trondheim 9. desember i fjor.  Foto: Avinor

På forsiden nå