Dette vogntoget hadde tre tonn for mye last på høyre side

Kjøretøyet var ikke bare skeivlastet, men manglet også merking om at det fraktet etsende og brannfarlige stoffer.

Det estiske vogntoget fikk kjøreforbud i Steinkjer. 

Saken oppdateres.

Et estisk vogntog på vei nordover ble observert på E6 i Innherred i Nord-Trøndelag lørdag. Flere reagerte på vogntoget som hadde en skeiv tilhenger, og flere varslet politiet.

- Vogntoget ble stanset sør for Steinkjer, og ble stående i ro til vi fikk undersøkt det i dag, sier inspektør Arild Aalberg ved Statens vegvesen, utekontrollen i Nord-Trøndelag.

LES MER: Denne semitraileren sperret delvis E14

- Skeivlastet

Han er takknemlig for at publikum slo alarm da det viste seg at vogntoget var en rullende katastrofe på veien.

- Vi har undersøkt den, og funnet ut at høyre side er tre tonn tyngre enn den venstre siden. Den er med andre ord svært skeivlastet, og det var tydelig at lasten hadde forskjøvet seg mer og mer mot høyre, forteller Aalberg.

Han mener det var stor sannsynlighet for at kjøretøyet ville ha tippet over på siden, enten i en sving eller i en rundkjøring. Sjåføren har forklart på russisk at lasten skulle til Namsos og Helgeland.

LES MER: Gjennomrustet vogntog kunne ha kollapset på veien

Fullastet med farlig gods

Da Statens vegvesen tok en nærmere titt på lasten fikk de seg nok en overraskelse. Bak presenningen skjulte det seg nemlig alt fra plenklippere til maursyre og andre brannfarlige og etsende produkter.

- Det er påbudt med merking av farlig gods både foran og bak, og det manglet i dette tilfellet. Tilhengeren er fullastet, og lasten var svært dårlig festet med tanke på sideveis bevegelse. Det var gjort forsøk på å sikre med stropper, men flere av disse var løse, mener Aalberg.

LES MER: Stoppet bremseløst vogntog på 40 tonn i Verdal

Statens vegvesen var aldri i tvil om at det skulle nedlegges kjøreforbud. Nå er de i ferd med å levere en anmeldelse til politiet. Kjøretøyet har kjørt hele veien fra Oslo.

- Det er to ting som gjør dette forholdet alvorlig. Det var svært skeivlastet, og det inneholdt meget etsende og brannfarlig materiale. Dersom det hadde skjedd en ulykke, ville ikke redningspersonell vært klar over hva som ville møtt dem innenfor dørene. Det kunne fått uante konsekvenser dersom dette hadde veltet eller begynt å brenne, mener inspektøren.

Anmeldt til politiet

Sjåføren får ikke flytte seg én meter før kjøretøyet er lastet om, eller at et annet kjøretøy kommer og tar over godset.

- Sjåføren har i grunn bevist at han ikke takler slike transporter. Jeg tipper det gikk greit i starten, men etter noen rundkjøringer kjente han trolig at det var feillastet. Før eller senere tror jeg denne bilen ville ha veltet, sier Aalberg.

LES MER: Neimen, er det ikke samme semitraileren?

Operasjonsleder Monica Ravlo i Nord-Trøndelag politidistrikt opplyser at politiet har opprettet en sak på forholdet. De venter på dokumentasjon fra vegvesenet før det blir tatt en avgjørelse.

- Det blir opp til politijuristen hvilken reaksjon som vil bli gitt. Den har fått pålegg om å laste om før den kan kjøre videre, sier hun.

Inspektør Arild Aalberg ble ikke imponert over lasteteknikken i dette vogntoget.  

Inspektør Arild Aalberg ble ikke imponert over lasteteknikken i dette vogntoget.  

Vogntoget hadde kjørt fra Oslo, og skulle videre til Namsos og Helgeland.  

Vogntoget hadde kjørt fra Oslo, og skulle videre til Namsos og Helgeland.  

I utgangspunktet skal det være tolv tonn på hver side i en slik henger. I denne hengeren var det tre tonn for mye på høyre side.  

I utgangspunktet skal det være tolv tonn på hver side i en slik henger. I denne hengeren var det tre tonn for mye på høyre side.  

Vegvesenet mener det også var dårlig sikring av lasten. Her ser man at noe av lasten er utenfor lasteplanet.  

Vegvesenet mener det også var dårlig sikring av lasten. Her ser man at noe av lasten er utenfor lasteplanet.  

Det er forbudt å frakte ADR-stoffer (farlige stoffer) uten at det er merking på kjøretøyet.  

Det er forbudt å frakte ADR-stoffer (farlige stoffer) uten at det er merking på kjøretøyet.  

På forsiden nå