- Jeg håper at trønderske investorer kan satse på shipping sammen med oss. NFDS skal være et instrument for å få med kapital fra flere, sier Ole T. Bjørnevik, styreleder og eneeier av BOA-gruppen.

Dermed kan navnet Nordenfjeldske Dampskibsselskab bli vekket fra den dvaletilstanden det har ligget i siden selskapet ble raidet og tømt på 1980-tallet.

Sterke følelser

Bjørnevik forteller at han ikke har ambisjoner om børsnotering.

- Det er mye penger i omløp, men i Trondheim virker det som at alt skal saltes ned i eiendom. Jeg håper at Nordenfjeldske-navnet kan få flere til å satse på shipping, sier Bjørnevik. Det spørs om ikke investorer også lar seg lokke av de fenomenale utsiktene i Bjørneviks eksisterende virksomhet. Han har vist at det ligger store penger i shipping, særlig i supplyskip. Ved siden av Fosen Trafikklag er BOA-gruppen det eneste rederiet igjen av noen størrelse i Trondheim.

Ferjedrift?

- Det gjelder å snu seg fort i denne bransjen, men vi har flere enheter i BOA-gruppen som for så vidt kan være aktuelle å legge til NFDS. Ifølge Bjørnevik er én av mulighetene som skal vurderes å la NFDS ha eierskap over en nystartet ferjevirksomhet. BOA er største aksjonær i selskapet Nye Kystlink som driver en daglig ferjerute mellom Langesund i Telemark og Hirtshals. I sommer skal det også startes en rute til Strømstad.

- Nordenfjeldske drev med passasjertransport. Sånn sett kan det være naturlig at også det nye Nordenfjeldske gjør det samme, sier Ole T. Bjørnevik.

Det er de gamle NFDS-lederne Arne Strand og Jan Johannessen som nå selger NFDS-navnet og innmaten. Før salget til Bjørnevik er NFDS et sovende selskap. Salget sikrer også at noen tar vare på det omfattende historiske materialet som det fordums ærverdige rederiet sitter på av skipsmodeller og fotografier.

Foto: RUNE PETTER NESS