I ettermiddag ble den historiske avtalen undertegnet i Lykkegården i Munkegaten.

Rema 1000 overtar ansvaret for innkjøp og distribusjon av varer til Bunnpris-butikkene, som dermed forlater samarbeidet med Norgesgruppen.

– Vi skal samarbeide om innkjøp, men vi skal fortsatt konkurrere på hvert gatehjørne, sier Bunnpris-sjef Christian Lykke til adressa.no.

– God tone

Han sier valget har blitt tatt etter en helhetsvurdering hvor de viktigste elementene har vært pris og mulighetene til å videreutvikle Bunnpris-kjedens egenart.

– Detaljistfokus og god personkjemi er et viktig tillegg. Vi tenker kort sagt mye likt, Bunnpris og Rema 1000, sier Lykke.

Avtalen gjelder fra 1. januar 2012 når Bunnpris' nåværende samarbeidsavtale med Norgesgruppen utløper.

Avtalen medfører at Rema 1000 skal ha ansvar for innkjøpsforhandlinger og –avtaler, og i tillegg vareleveranser gjennom selskapet Rema Distribusjon.

– Vinn-vinn

Administrerende direktør i Rema 1000, Ole Robert Reitan, tror det nye samarbeidet vil gi en vinn-vinn situasjon, både for Bunnpris, Rema 1000 og kundene.

Han tror dette vil være med på å sikre de laveste prisene til Rema 1000 sine kunder, bedre betingelser, bedre effektivitet og kvalitet i distribusjonen.

– Bunnpris og Rema 1000 har vært arge konkurrenter gjennom flere tiår og er to av Trondheims største selskap, så dette er jeg veldig stolt av at vi har fått til. Vi kommer til å være sterke konkurrenter fremover også, men jeg mener denne avtalen blir svært positiv for begge parter, sier Reitan.

Sønnenes avtale

De to lavpriskjedene Rema 1000 og Bunnpris blir først og fremst forbundet med henholdsvis Odd Reitan og Trond Lykke, men det er sønnene Ole Robert og Christian som i dag leder virksomhetene.

Bunnpris-butikkene omsatte i fjor for snaut fem milliarder kroner, og hadde ved utgangen av året en markedsandel i dagligvaremarkedet på 3,7 prosent.

Storebror Rema 1000 hadde i fjor en omsetning i Norge på 27 milliarder kroner, og en markedsandel på 20,3 prosent ved årsskiftet.

Fjerdedel av markedet

Bunnpris' markedsandel regnes nå inn under landets største dagligvareaktør, Norgesgruppen, som har en andel av det norske markedet på 40 prosent.

Når avtalen trer i kraft vil Bunnpris-andelen bli regnet som en del av Rema 1000, som dermed vil nærme seg en markedsandel på 25 prosent.

Det kan bety at Rema går forbi Coop og blir landets nest største dagligvareaktør.

Foto: KIM NYGÅRD
Foto: Kim Nygård
Samarbeid: Ole Robert Reitan (f.v.), Christian Lykke og Trond Lykke var til stede da samarbeidsavtalen mellom Rema og Bunnpris ble undertegnet i ettermiddag. Foto: Kim Nygård