Siden i fjor sommer har salget av sushi på dagligvareforretninger eksplodert i Trondheim, og etter hvert også resten av Midt-Norge.

Fortsatt utgjør sushien kun en liten del av dagligvarekjedenes inntekter, men ifølge kjedene som adressa.no har vært i kontakt med er salget på kraftig vei opp.

To millioner på to måneder

Rema startet for første gang med sushisalg i Trondheim i august i fjor. Utover høsten ble matretten bare mer og mer populær, og nå begynner fisken virkelig å gi penger i kassen.

- I løpet av de sju første ukene i år har vi tjent 1 887 000 kroner på sushien, og det stiger jevnt for hver uke. Hadde man sagt at dette ville skje for ett år siden, hadde jeg ikke trodd det, sier Thor Egil Husby, markedssjef for Rema region Midt-Norge til adressa.no.

Remagruppen har nå 53 butikker som tilbyr sushi i Trøndelag.

(Se hvor mye sushien koster hos de forskjellige kjedene nederst i teksten)

Selger mer

Selv om Rema har tatt markedet med storm, selger også de andre store dagligvarekjedene fiskeproduktet i stor stil. Coop startet sushisatsingen i Midt-Norge for fullt i august i fjor, og 27 Coop-butikker fører nå sushi fast. I løpet av fjoråret solgte de 11 700 sushibrett i regionen.

Norgesgruppen tilbyr sushi blant annet gjennom Meny, men har også introdusert Kiwi for konseptet.

I fjor utgjorde Midt-Norge 14 prosent av markedet for sushi, og dagligvarekjeden hadde 6,8 millioner kroner i sushiinntekter herfra, opplyser informasjonsansvarlig i Norgesgruppen, Tormod Sandstø.

Bunnpris har så langt ikke innført sushi som fast inventar, men de enkelte butikkene har mulighet til å selge det.

- Vi fikk inn sushi på den første butikken i Trondheim i mai i fjor. Nå selger ti butikker i trondheimsområdet sushi for oss, og vi solgte rundt 6000 enheter sushi i fjor, sier innkjøpssjef Geir Haugnæss i Bunnpris.

Voldsom vekst

Tallene viser at sushi holder på å bli en populær matrett i trønderske hjem. At dagligvarekjedene fortsatt opplever at markedet vokser, underbygger dette.

Kategoriansvarlig for Meny og Ultra, Kenneth Lindland, opplyser om at butikkjeden opplevde en salgsøkning på 25 prosent i fjor. Salget så langt i år er imidlertid mer imponerende, og butikken har notert en salgsøkning på 40 prosent.

Ica har hatt sushi i snart to år på enkelte av sine trønderske butikker. Nå tilbyr ni Ica-butikker i Trøndelag retten.

- I siste halvdel av 2010 tok salget seg opp med fem prosent, opplyser Kristina Kollerud, kommunikasjonsrådgiver i ICA Norge.

Både Rema og Bunnpris selger bedre på nyåret enn i fjor, og tror veksten kommer til å fortsette.

- Dette er et produkt som både er sunt og veldig enkelt, og derfor tror jeg folk vil fortsette å velge det. Ser man sushisalget i forhold til andre varer vi selger, har vi truffet veldig godt. Salget er fortsatt helt klart størst i Trondheim, kontra distriktene, men vi tror at distriktene vil komme etter, sier Husby.

Dette koster sushien (Veiledende priser for ti biter sushi):

Rema: 98 kroner

Ica: 99 kroner

Coop: 94 kroner

Bunnpris: 119 kroner

Meny: 79 kroner

Kiwi: -

Rema 1000 begynte å selge sushi i Trondheim i august i fjor. Nå selger de den eksklusive fiskeretten i 53 butikker i hele Midt-Norge. Foto: VEGARD EGGEN
Erik Lidahl og hans spesialimporterte japanske sushikokk, Shoji Morita fra Yokohama, åpner Sushime på Solsiden. Foto: Ivar Mølsknes
Kjøpmann Willy Sivertsvik (t.v.) ved Rema 1000 på Solsiden, og eier av Bryggen Sushi, Trond Kolstad. Bryggen Sushi leverer sushien til alle Rema-butikkene. De andre dagligvarekjedene kjøper sushien fra Lille Asia, som leverer til flere steder i Norge. Foto: VEGARD EGGEN