– Vi når ikke målene våre innen 2015, som planlagt, og må bruke lengre tid. Men målene er de samme som før, sier daglig leder for Bunnpris-kjeden og familieselskapet I.K. Lykke, Christian Lykke, til Dagens Næringsliv.

Kjedeledelsen uttalte for to år siden at Bunnpris skulle doble antallet butikker fra knapt 200 til 400 innen 2015. Omsetningen i butikkene skulle samtidig tredobles, til 15 milliarder kroner. Hovedsatsingsområdet var Østlandet.

Markedsandelen står stille

I løpet av de to årene som har gått siden målene ble uttalt, er det etablert 23 flere Bunnpris-butikker og omsetningen har økt svakt, mens markedsandelen har stått stille på knapt fire prosent.

– Vi trodde også at vi skulle få drahjelp av en generell markedsvekst, men slik har det ikke gått. Det er kamp om hver eneste promille, sier Lykke.

- Tøff vekstperiode

I.K. Lykke hadde driftsinntekter på 2,6 milliarder kroner i fjor, en økning på vel 100 millioner fra 2009. Samtidig ble driftsresultatet redusert fra 59 millioner i 2009 til 39 millioner i fjor. Resultatet før skatt ble mer enn halvert, fra 71,2 millioner i 2009 til 31,3 millioner kroner i fjor.

– Det har vært en tøff vekstperiode, og tallene våre ble i fjor dratt ned av de mange etableringene. Når man har 20 butikker som går med halvannen million kroner i underskudd, vises det i regnskapene. I tillegg har lønnskostnadene økt over hele linjen. Vi må bli flinkere til å styre kostnadene, sier Lykke.

Han forteller at veksttakten nå derfor er bremset.

Foruten Bunnpris-kjeden, som består av 216 butikker, driver I.K. Lykke med næringsmiddelvirksomhet, eiendom og aksjer.

Daglig leder i Bunnpris-kjeden og I.K. Lykke, Christian Lykke, sier de nå har bremset butikkveksten etter resultatet er halvert. Foto: Glen Musk