I dag kan fremtiden for Rissa-verftet bli avgjort

Ole T. Bjørnevik tror det kommer en avklaring på om Rissa-verftet får bygge skipet hans i løpet av dagen.

Konserndirektør Ivar K. Hanson klar til et av Noryards Fosens viktigste styremøter med ansattrepresentantene Rune Kimo (Verkstedklubben), Elias Grønning (Nito) og Bent Tokstad (Lederne).   Foto: NTB SCANPIX

Saken oppdateres.

Avklaringen vil være ekstremt viktig for Noryards-verftet i Rissa på Fosen.

Etter at Bjørnevik i slutten av september avbestilte en ordre verdt 700 millioner kroner for et nytt skip som verftet skulle bygge, har pengestrømmen stanset helt opp.

Forventer avklaring i dag

71 ansatte har ikke fått utbetalt lønna de skulle hatt allerede forrige fredag. Noryards' ukrainske eier har riktignok overført penger til å betale lønningene, men pengene kan ikke utbetales før en eventuell avtale med Bjørnevik er på plass.

Bjørnevik og Noryards-eier Kostjantin Zjevago hadde telefonsamtaler på tirsdag, uten at det kom noe ut av dem. Samtalene fortsetter onsdag.

Bjørnevik uttaler til Fosna-Folket at han forventer en avklaring i løpet av dagen.

LES OGSÅ: De ansatte jobber uten lønn: - Vi viser vår lojalitet til bedriften

Viktige styremøter i Rissa

På selve verftet i Rissa vil det være hektisk aktivitet i dag. Mye kan bli avgjort om verftets fremtid. Konsernsjef Ivar K. Hanson i Noryards tok onsdag morgen ferja over fjorden fra Trondheim for å møte de ansatte, som nå jobber for fjerde dag uten lønn, og for å holde to styremøter som kan bli avgjørende.

Først et styremøte klokken 11 for Noryards Fosen, deretter et konsernstyremøte klokken 12.30. Her kommer hele konserstyret til å være med via telefon og videooverføring.

- Etter møtet ønsker vår eier å gjøre en vurdering og komme med innspill, sier Hanson til Adresseavisen.

Usikker fremtid

Bjørnevik har tidligere uttalt til Adresseavisen at grunnen til at han avbestilte ordren på skipet, var at Noryards' ukrainske eier, Kostjantin Zjevago, ikke skal ha betalt inn sin del av egenkapitalen i et felles foretak de to skulle opprette for å drifte det nye skipet.

Hanson forteller om en hektisk periode i tiden etter kanselleringen.

- Det har vært en hard periode med høy aktivitet, og mange sene kvelder. Etter 21. september, da kanselleringen skjedde, har vi jobbet med flere mulige løsninger. Men først og fremst er dette en sak mellom eierne, sier Hanson.

- Vil det gå bra med verftet selv om kontrakten med Bjørnevik og hans selskap Boa går i vasken?

- Det kan jeg ikke si noe om. Fosen er posisjonert for mange interessante prosjekter, og vi har fått gode signaler fra flere kunder. Det er stor bevegelse i andre markeder, som cruiseskip og passasjer- og bilferjer, sier Hanson.

- Er du optimist?

- Ja, men en så stor kontrakt mobiliserer store ressurser og innkjøp hos oss, sier Hanson.

Roser de ansatte

Hansons besøk på Rissa-verftet er det første siden de 71 ansatte fikk beskjed om at selskapet ikke kan betale ut lønn. Han sier det er utrolig viktig å vise at han setter pris på innsatsen deres.

- Det er helt fantastisk at de stiller opp på denne måten. Vi er i en situasjon hvor selskapet ikke betaler lønn og på den måten bryter vi arbeidskontrakten med dem. Vi har sagt at deres beste bidrag til å løse denne konflikten er å stille på jobb uansett om lønningene uteblir, men dette er utrolig, sier Hanson.

Noryards-verftet i Rissa har vært gjennom flere dramatiske endringer i år. I april måtte selskapet kutte 127 stillinger på grunn av ordretørke.

Kontrakten om å bygge et skip for rederiet Boa, som eies av skipsreder Ole T. Bjørnevik i Trondheim, er ekstremt viktig for Noryards' verft på Fosen. 
        
            (Foto: Ole Martin Wold)

Kontrakten om å bygge et skip for rederiet Boa, som eies av skipsreder Ole T. Bjørnevik i Trondheim, er ekstremt viktig for Noryards' verft på Fosen.  Foto: Ole Martin Wold

Konserndirektør Ivar K. Hanson er betinget optimist på vei til Noryards Fosen, hans første tur til verftet etter at ansatte fredag fikk beskjed om at de ikke får utbetalt lønn. 

Konserndirektør Ivar K. Hanson er betinget optimist på vei til Noryards Fosen, hans første tur til verftet etter at ansatte fredag fikk beskjed om at de ikke får utbetalt lønn. 

Noryards Fosen
  • Verftet Noryards Fosen i Rissa var en del av Noryards-gruppen, som eies av det Luxembourg-registrerte selskapet Calexco S.a.r.l.
  • Fosen Mekaniske Verksteder AS på Kvithyll i Rissa ble etablert i 1972. Frem til da het bedriften Frengen Slip og Motorverksted AS og var lokalisert i Frengen i Fevåg. Fosen Mek. var tidligere eid av grunnlegger Jens Bye og senere datteren Anna Synnøve Bye.
  • Etter økonomiske problemer ble verftet solgt til en gruppe trønderske investorer høsten 2006, blant dem Odd Reitan og Ole T. Bjørnevik.
  • I 2008 ble verftet solgt på ny til konsernet Bergen Group, der tidligere Sp-politiker Magnus Stangeland da var hovedaksjonær.
  • Etter enorme tap knyttet til byggingen av to cruiseferjer for rederiet Fjord Line, solgte Bergen Group i 2013 majoriteten av aksjene i verftet til Calexco.
  • Calexco overtok i fjor også de restende aksjene i verftet.
  • Bergen Group solgte også verftet BMV til Calexco, og sammen med det ukrainske selskapet Zaliv Ship design utgjør de Noryards-gruppen.
  • Calexco eies av ukrainske milliardæren Kostjantin Zjevago.
  • Noryards Fosen meldte oppbud til Fosen tingrett fredag 16. oktober 2015.
På forsiden nå