- Vi er i ferd med å finne en løsning. Men det er en del ting som skal på plass først, så jeg vil ikke komme inn på de konkrete forholdene før vi har løst det, sier bostyrer Knut Dypvik i advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig.

Dypvik har siden Noryards begjærte oppbud og ble slått konkurs fredag forrige uke jobbet med å finne løsninger for verftet og arbeiderne.

- Har dere funnet en ny driver av verftet?

- Jeg ønsker ikke å kommentere på detaljene, men vi har fokus på å finne løsninger som muliggjør igangsettelse av driften igjen ved verftet, sier Dypvik.

266 millioner i gjeld

Verftet i Rissa har i en årrekke vært hjørnesteinsbedriften i kommunen, og da konkursen var et faktum mistet 72 personer jobben.

Selv om ledelsen i Noryards oppga at kanselleringen av et skipsoppdrag fra skipsreder Ole T. Bjørnevik i Trondheim i slutten av september var den umiddelbare grunnen til konkursen, har Adresseavisen skrevet at problemene startet før dette.

LES SAKEN: Bjørnevik: - Det er ikke vår feil at Noryards gikk konkurs

En av selskapets leverandører, Elpro, hevder at verftet så å si var konkurs før kontrakten med Bjørnevik ble kansellert. Elpro vurderte nemlig allerede 2. september i år å begjære verftet konkurs på grunn av at de ikke fikk betaling.

Da konkursen var et faktum, viste det seg at gjelden i Noryards Fosen var på hele 266 millioner kroner.

Gjorde ferdig ferge etter konkursen

Da konkursen var et faktum 16. oktober hadde det allerede gått en uke siden de 72 arbeiderne skulle hatt lønningene sine. Disse kom aldri på grunn av at verftet hadde gått tom for penger.

Til tross for dette fortsatte de ansatte å jobbe med et serviceoppdrag på en av Fjord 1s ferger som skulle utføres ved verftet. Denne uka ble ferga ferdigstilt, til tross for at verftet har vært konkurs i nær en uke mens arbeidet foregikk.

LES SAKEN: Ønsker å fortsette arbeidet på Fjord1-ferja «Korsfjord»

Ansatte håper på løsning

Rune Kimo, som var ansatterepresentant for verkstedklubben i styret i Noryards Fosen før konkursen, sier at de fleste ansatte ønsker å fortsette ved verftet om det kommer i stand en løsning som gjør at verftet kan drives videre.

- Selvfølgelig håper vi på ny drift. Det er tidsspørsmålet som er avgjørende. På ett tidspunkt må vi begynne å søke nye jobber. Men kommer det en løsning snart, regner jeg med at flesteparten kommer tilbake til verftet. Vi krysser fingrene, sier Kimo.

Bostyrer Knut Dypvik i Simonsen Vogt Wiig har siden Noryards Fosen-konkursen fredag 16. oktober hatt hovedfokus på å finne en løsning som kan sikre videre drift i en eller annen form ved verftet i Rissa. Foto: jens petter søraa