- Vi er veldig glade for å bli ferdig med saken, som har ligget der siden ferjekaia ble bygd og kontrakten kom i gang. Det har vært en vanskelig sak i mange år, sier Erlend Solem som er fylkesdirektør for samferdsel i Sør-Trøndelag.

Fjord1 og Sør-Trøndelag fylkeskommune har vært uenige siden 2011 om hvor mye rederiet skal få i erstatning for innføringen av Autopass og bompenger på ferjesambandet Flakk-Rørvik.

Fjord1 krevde erstatning som følge av tekniske problemer med brikkesystemet Autopass, som sørger for betaling for ferjebilletter. Ifølge rettsdokumentene skal det bare i første halvår av 2015 være registrert 2732 passeringer med ferja uten betaling.

Avbrøt rettssak

I tillegg krevde Fjord1 erstatning fordi det i 2012 ble innført bompenger for å finansiere et veiprosjekt på Fosen. Det førte til at det ble dyrere å ta ferja, og trafikken gikk ned. Dermed mistet Fjord1 inntekter på sambandet som de hadde forutsatt i anbudet.

Partene har vært uenige siden Fjord1 overtok driften av Flakk-Rørvik i 2011, og saken kom opp i Sør-Trøndelag tingrett i november. Det var satt av to uker til den, men på femte dag ble den stanset og partene startet i stedet forliksforhandlinger, forteller Solem.

- Vi aksepterer å betale kompensasjon for faktiske feil oppdaget i forsøksordningen med autopass, med mangelfull registrering av biler. Det var spesielt i starten det var feil i systemet. Vi har også vært enige om at vi skal betale kompensasjon for konsekvensene av innføring av bompenger på ferja. Vi har vært enige om betingelsene, men uenige om beløpet, sier Solem.

- Stor kompensasjon

Han forteller at Sør-Trøndelag fylkeskommune har betalt et fast beløp til rederiet siden 2012 som kompensasjon for inntektsbortfallet. Fjord1 har anbudet på Flakk-Rørvik ut 2018. Solem vil ikke si hvor stor samlet erstatning fylkeskommunen har gått med på å betale i forliket med Fjord1.

- Det er lave kostnader forbundet med ferjesambandet, fordi det er høye egeninntekter. Kompensasjonen er derfor stor i forhold til årskontrakten. Kompensasjonen er for rundt 100 000 biler i året, som har falt bort på grunn av bommen. Vi ser av tallene registert i systemet at trafikken er redusert med 100 000-150 000 biler, sier Solem.

Han peker samtidig på at en ferjebillett for bil koster rundt 100 kroner. Det innebærer i så fall en erstatning på rundt ti millioner kroner årlig for bortfallet av trafikk på grunn av innføringen av bom.

Reduserer tilbudet

I forbindelse med forliket har Sør-Trøndelag fylkeskommune bestilt et redusert ferjetilbud fra 1. januar neste år. Den tredje ferja på sambandet vil fra da av kun bli kjørt på fredager og søndager, samt andre høytrafikkdager. Årsaken til reduksjonen er trafikknedgang etter innføringen av bom. Ferjetilbudet fra neste år er identisk med det Sør-Trøndelag fylkeskommune har planlagt fra oppstarten av neste anbudsperiode i 2019.

- Vi sparer noen millioner i året på det, men det viktigste er at vi ikke kjører frem og tilbake uten passasjerer. Fylkeskommunen har en ambisjon om å halvere utslippene innen 2020, og ferjevirksomheten er en av de store utfordringene, sier Solem.