Dagligvarekonkurrenter skal samarbeide om mobilbetaling

Konkurrentene Norgesgruppen og Coop går sammen for å gjøre det bankene ikke har klart, nemlig å få én felles løsning for alle betalingsappene.

Norgesgruppens Kristian Klavene og Coops Magne Solberg er i Trondheim for å delta på konferansen Betalingsformidling 2016 hvor de kunngjør samarbeidet om en felles løsning for mobilbetaling.  Foto: JENS PETTER SØRAA

Saken oppdateres.

Sammen har de over 3000 butikker over hele landet og har hittil takket nei til å innføre mobilbetaling bankene har tilbudt. Hvorfor? Fordi løsningene ikke er kundevennlig nok.

For selv om svenskene har klart det med den standardiserte mobilbetalingsløsningen Swish, har bankene i Norge utviklet hver sine mobiltelefonbaserte løsninger som foreløpig ikke snakker sammen. Det betyr at kundene må ha lastet ned samme appen som butikken bruker for å få til å betale med mobil. Men med en håndfull ulike apper, er det ikke alltid lett å vite om du treffer på riktig.

Les også: DNB-kunde fikk Vipps-konto uten å vite om det

Les også: Slik blir Googles nye Apple Pay-konkurrent

Rema og Bunnpris har hver sin

For eksempel har Rema 1000 har tatt i bruk Danske Banks MobilePay. Hos Bunnpris kan du betale med mCash fra Sparebank 1 og BN Bank. I tillegg finnes både DNBs Vipps, Eika Gruppens Snapcash og utenlandske ApplePay, SamsungPay og AndroidPay.

Norgesgruppen og Coop mener ordningen med ulike apper for ulike butikker er forvirrende og vil nå gjøre noe med systemet. De går sammen i et selskap for å finne en «én for alle og alle for én»-løsning.

- Slik det er i dag, er det uryddig for kundene. Vi vil ha én terminal i butikken for alle de ulike appene. Den vil vi være med å utvikle, og så er det opp til bankene om de vil bli med på denne løsningen slik at kundene kan betale med mobiltelefoner også i våre butikker, sier Kristian Klavenes, markedssjef for verdiøkende tjenester i Norgesgruppen som eier kjedene Kiwi, Meny, Ultra, Spar og Joker.

Les også: Bunnpris først ute med mobilbetaling

- Flere må gjerne bli med

Norgesgruppen og Coop er skarpe konkurrenter og landets to største dagligvareaktører. Til sammen legger vi igjen over 112 milliarder kroner bare i matbutikkene eid av disse to. I tillegg kommer Coops byggvarebutikker og dermed over 3000 butikker. Norgesgruppen vurderer å implementere systemet også i sine kioskjeder, blant annet Mix og Deli De Luca. Men også flere andre, også konkurrenter, inviteres med.

- Hvorfor samarbeide med konkurrenten?

- Vi er begge aktører i dagligvaremarkedet hvor bankene ønsker å komme inn. Vi har begge vært bekymret for utviklingen og den manglende løsningen for hvordan det skal fungere i butikken. Vi ser det ikke hensiktsmessig å velge hver vår løsning eller å ha én terminal per app i våre kasser. I tillegg har vi begge lojalitetsprogram for kundene og da Rema allerede har valgt en løsning, så vi det naturlig å samarbeide med Coop, sier Klavenes.

Men også flere andre, også konkurrenter, inviteres med.

- Vi skal ikke gjøre denne løsningen eksklusiv. Flere kan bli med om de ønsker. På dette er vi ikke konkurrenter, men har felles interesse i å tilby gode løsninger for kundene, sier Magne Solberg, IT-direktør i Coop Norge SA.

Må leie utstyret i butikk

- Skulle vi hatt fire-fem betalingsterminaler for hver app i alle butikkene, ville det blitt forvirrende for kundene. I tillegg ville vi ha vært nødt til å finansiere leie av dette utstyret gjennomgå ta det igjen gjennom utsalgsprisene våre. Det har vi ikke lyst til, sier Solberg.

Les også: Har aldri kapret så mange kunder

Hvor mye de to selskapene går inn med i investeringer i selskapet, vil de ikke avsløre. Etableringen av dette samarbeidsprosjektet forutsetter godkjenning fra Konkurransetilsynet og selve betalingsløsningen venter Norgesgruppen og Coop å ha klart i løpet av året.

- Vi har allerede informert Konkurransetilsynet om saken, sier Solberg.

Både Solberg i Coop og Klavenes i Norgesgruppen deltar tirsdag og onsdag på konferansen Betalingsformidling 2016 i Trondheim hvor problematikken rundt mobilbetaling er ett av temaene.

Finans Norge: - Bankene på vei

Finans Norge, hovedorganisasjon for finansnæringen i Norge, etablerte selv et nytt infrastrukturselskap 22. februar i år. Selskapet etableres for å støtte enda bedre opp om felles infrastruktur og samhandling bankene imellom.

- Det har vært en rivende utvikling på dette området, spesielt for betalinger fra person til person. Nå er bankene i ferd med å ta steget videre til mobilbetaling i butikk. Per i dag er det slik at bankene ikke samarbeider om felles mobilbetalingsløsninger i butikk. På betalingsterminalsiden for kort, har det vært et meget godt samarbeid om felles løsning. Det er godt mulig man vil samarbeide om felles standardisering også for mobilbetalinger. Mobilbetalinger og håndtering av dette står høyt på listen over områder som skal prioriteres av det nye selskapet, sier kommunikasjonssjef Ann Håkonsen i Finans Norge i en e-post.

Liker du å følge med på næringslivsnyheter fra Midt-Norge?Da anbefaler vi at du følger Økonomiadressa på Facebook!

Norgesgruppen ASA
  • Eies av Joh. Johannson AS, ledes av daglig leder Tommy Korneliusen og styreleder Knut Hartvig Johannson
  • Har i dag rundt 1500 butikker landet over under kjedekonseptene Kiwi (642 butikker), Joker, Spar, Eurospar, Meny og Ultra.
  • Landets største dagligvareaktør med 41,2 prosent av markedet (offisielt tall for 2015).
  • Eier også kioskkjedene Deli de Luca og Mix, samt Asko, Dolly Dimple's, Flust.no, Jafs mm.
  • Omsetning 2015 (2014): 76,2 mrd (71,4 mrd)
  • Resultat før skatt 2015 (2014): 3 mrd (2,6 mrd)
Coop Norge SA
  • Sammenslutningen av over 100 samvirkelag over hele landet. Medlemseid. Ledes av administrerende direktør Geir Inge Stokke. Styreleder er Lisbeth Bull Husby.
  • Har totalt 1250 butikker innen dagligvare og byggvare.
  • Kjøpte i april 2015 Ica Norge og overtok 356 tidligere Rimi-, Ica- og Matkrokenbutikker. Disse er ikke med i samvirkelag, men organisert i Norsk Butikkdrift AS, eid av Coop Norge Handel AS.
  • Har ved årsskiftet 2015/2016 en markedsanel i dagligvaremarkedet på 27,9 prosent. På byggvare har Coop en markedsandel på rundt 30 prosent i privatmarked for byggvare.
  • Konsernet omsetter for 31,2 milliarder kroner (2014)
På forsiden nå