Dagligvarekjeden Meny, som eies av matgiganten Norgesgruppen, er dermed først ute av de tradisjonelle dagligvarekjedene med netthandel, melder Aftenposten.

Meny har i dag 10 prosent markedsandel i dagligvarebransjen og butikkene er kjent for et stort utvalg, med et prisnivå godt over lavpriskjedene.

5000 Oslo-kunder får muligheten til å teste nettbutikken som skal inneholde over 10.000 ulike varer, skriver Dagens Næringsliv.

Til høsten skal nettilbudet rulles ut til flere.

Aftenposten skrev i høst at Meny jobbet med planer om nettsatsing og at planen var å lansere en butikk en gang etter nyttår. Den gangen svarte Meny at de ikke hadde bestemt seg for noen ting når det gjaldt netthandel.

I dag domineres markedet av noen få aktører, Kolonial.no, Marked.no og 123 levert.

Mens Meny nå tilbyr et vareutvalg på 10.000 varer, har Kolonial.no og Marked.no et vareutvalg på henholdsvis 4500 og 3500.

– Vår ambisjon er å skape landets råeste matbutikk på nett. Netthandel vil være en ekstraservice, og utvalg og unike ferskvarer er vår største konkurransekraft, sier Meny-sjef Vegard Kjuus til DN.

Ifølge avisen har de andre dagligvarekjedene fremdeles ingen planer om netthandel.

Da Rema-milliardæren Ole Robert Reitan første gang startet med internetthandel, gikk det galt. Han endte opp på sykehus.

Rema 1000 leverer i dag varer til Kolonial.no.

Meny-sjef Vegard Kjuus sier til DN at de ikke skal etablere egne lagre, men bruke butikkene som allerede eksisterer.

– Plukkostnaden er den eneste variable utgiften her. Meny investerer i første omgang ikke i kjøle- og frysebiler, men i poser som har kjøle- og frysekapasitet. Vi kjøper leveransetjenester fra ZoopIt gjennom et partnerskap, og det vil være et leveringstillegg som er konkurransedyktig i markedet, sier Kjuus til avisen.

Han tror det blir en jevn fordeling av kunder som henter de ferdigplukkede handleposene i butikkene eller som velger å få varene hjemkjørt.

Prisen på tjenesten skriver avisen ikke noe om.