Selv om de utad i årevis har sagt at de ikke har noen tro på at det kan bli lønnsomt å selge dagligvarer på nett, viser kjedenes handlinger at de faktisk gjør noe helt annet:

Meny-kjeden, som tilhører Norgesgruppen, startet for få måneder siden sin egen nettbutikk. Det som var et begrenset forsøk i første omgang, har gitt kjeden tro på at dette er et marked å satse på.

Kolonial: - Merkedag for oss

Konkurransen skjerpes ytterligere når Rema 1000 nå kjøper seg inn i den allerede etablerte netthandelen Konlonial.no med en 10 prosent eierandel. Partene vil ikke si hva Rema har betalt for eierposten.

Samtidig inngår partene en mer langsiktig innkjøpsavtale enn i dag.

Ifølge Kolonial.no-grunnlegger Karl Alveng Munthe-Kaas betyr det at prisene på mange varer kan senkes ytterligere.

– Dette er en merkedag for oss, sier han til Aftenposten.

Han sier at Kolonial.no nå skal kunne ligge bare noen få prosent over Rema 1000 i pris til forbruker, og at pris blir et meget viktig redskap for å erobre en enda større del av nettmarkedet:

Runder halv milliard i omsetning

I fjor omsatte Kolonial.no for 74 millioner kroner. I februar anslo Munthe-Kaas i Aftenposten at årets omsetning ville ende på rundt 350 millioner kroner – forutsatt at den eventyrlige veksten fortsatte.

Men utviklingen det siste halvåret har fått ham til å jekke opp dette betraktelig: Munthe-Kaas tror de passerer 500 millioner kroner i år.

Men høy omsetning er ofte ikke lik overskudd for slike vekstbedrifter:

Gründerne regner med at det vil ta et par år før regnskapet viser pluss. Til nå har regnskapene endt med rødt på bunnlinjen, minus 24 mill. før skatt i fjor.

– Vi har nådd et ukentlig salg på ni millioner kroner. Det å handle mat når som helst med stort utvalg til gode priser tror vi er et meget godt produkt for travle nordmenn, sier Munthe-Kaas.

Meny: Utvider netthandelen til høsten

I Rema er man avventende om hvilken betydning netthandelen vil få for selskapet i fremtiden, men Rema-sjef Ole Robert Reitan sier at Rema har mye til felles med Kolonial.no.

– Våre filosofier er veldig like – enkelhet, effektiv drift og lave priser. Vi er begge utfordrere, i ulike markeder. Det er for tidlig å si noe om hvordan nordmenns handlemønster vil bli, men Kolonial.nos raske vekst forteller at det er en utvikling i dette markedet, sier Reitan.

Hos konkurrenten Marked.no, hvor Rimi-gründer Stein Erik Hagen er medeier, sier markedsdirektør Ida Fjell at selskapet regner med å havne på en omsetning på mellom 200 og 300 mill. kr. i år, som er første driftsår.

– Vi ser en positiv vekst, men det tar fortsatt lang tid å endre folks handlevaner fra tradisjonell dagligvare til nettbasert handling, sier hun.

Hos Meny har netthandelen pågått en tid nå, og direktør for næringsutvikling og myndighetskontakt i Norgesgruppen, Bård Gultvedt sier at erfaringene så lang et positive.

– Det er tydelig at det er et marked for netthandel av mat. Nettilbudet vil derfor bli utvidet i høst. Men det er krevende å selge ferskvarer på nett, sier han.

Norgesgruppen står også bak kjeder som Kiwi, Joker og Spar.

Dagligvareekspert Erik Fagerlid i PA Consulting tror vi kommer til å se en kraftig økning i netthandel med mat nå som dagligvarekjedene går inn på eiersiden i nettselskapene.

– Det vil nok skje det samme i Norge som i utlandet, at netthandelen først skyter virkelig fart når de etablerte kjedene kaster seg inn på eiersiden. Derfor er det en helt naturlig utvikling at både Meny og Rema går inn i dette markedet, og vi vil nok se at de andre følger etter, sier Fagerlid, med klar adresse til den tredje aktøren i Norge–Coop.

Fremdeles er virksomheten til netthandel liten i forhold til omsetningen i de fysiske butikkutsalgene, men Fagerlid sier han er imponert over hvor raskt nettselskapene som Kolonial.no., Marked.no og Retthjem.no har vokst:

– En ting er imidlertid å surfe på nyhetens interesse. Det avgjørende blir å holde på kundene etter hvert. Derfor er det viktig at disse selskapene kan være overtydelige på fordelene kundene har med å handle på nett–at det er billigere, at det sparer folk for tid og at de har et bedre utvalg, sier Fagerlid.

Han tror kundene etter hvert også vil nyte godt av ulike bonustilbud som nettselskapene vil bruke for å holde på kundene og sikre deres lojalitet.

REMA-sjef Ole Robert Reitan tar Rema inn i satsing på netthandel på dagligvarer.