Fylkeskommunen krever i dag fullpris for elbiler på ferjer og snart blir det også fullpris for elbil-parkering i Trondheim sentrum. Ifølge nasjonalbudsjettet får de ikke lov til det videre. Regjeringen foreslår nemlig en «bindende nasjonal regel» om at elbiler skal ha halvparten av takstene til vanlige biler.

- De sender regninga videre til andre bilister, med mindre staten kompenserer for vårt inntektsbortfall. Det er de andre bilistene fra Fosen som må betale mer for dette, sier Sandvik, som påpeker at en elbil tar opp like mye plass på ferja som andre biler, og at elbiler fra Fosen slipper bompengeandelen av ferjebilletten.

Les bakgrunnen for saken her: Ferje og parkering: - Billigere for elbiler i Trøndelag likevel

- Store økonomiske konsekvenser

Direktør Stein Løberg i Trondheim parkering er veldig overrasket over nasjonalbudsjettet.

- Dette vil påvirke hele parkeringsbransjen hvis dette blir gjennomført, og det fører til store praktiske og økonomiske konsekvenser for oss, sier Løberg.

Kommunen hadde regnet med å tjene mellom 2,5 og 4 millioner kroner på parkering av elbiler fra nyåret av, men det er uklart hvordan en takst på halv pris vil påvirke denne summen.

- Det er merkelig at dette kommer nå som samferdelsedepartementet ved kongelig resolusjon nylig har vedtatt en parkeringsforskrift som sier det motsatte, nemlig at det innføres betalingsplikt for elbiler med mindre kommunen vedtar at det fortsatt skal være gratis, sier Løberg.

- Utfordrer bymiljøavtalen

Tore O. Sandvik er tydelig irritert på Høyre og Frp her, og ber stortingspolitiker Torhild Aarbergsbotten (H) sørge for at tapet kompenseres:

- Det finnes ingen grenser for mange ekstra kostnader Høyre og Frp skal legge på bilistene nå, så det kan godt tenkes at denne formuleringen blir stående, sier Sandvik.

Fylkeskommunens samferdselssjef Oddveig Kipperberg håper og tror regjeringen må snu på formuleringen. Når det gjelder halv takst på parkering av elbiler i Trondheim, sier Sandvik:

- Staten stimulerer til ekstra bilbruk i bysentrum, og det utfordrer nullvekstmålet i Bymiljøavtalen. Dette er nok et argument for at man må slutte å telle elbiler med i trafikkveksten inn til byen, ellers risikerer vi nå å måtte innføre enda tøffere tiltak på resten av bilistene, sier Sandvik.

Ottervik avventer

Trondheims-ordfører Rita Ottervik (Ap) er ikke like oppgitt:

- Det er bra at man legger vekt på at man skal bestemme lokalt, så får vi se hva som ligger i dette når budsjettet er ferdigbehandlet. Man må legge vekt på at det er ulike behov i de ulike byene, sier Ottervik.

Foto: Christine Schefte