Alvorlig for Bjørneviks rederi

Den økonomiske situasjonen er betydelig forverret på få måneder for Boa Offshore.

Administrerende direktør Helge Kvalvik i Boa Offshore legger ikke skjul på at den økonomiske situasjonen for rederiet er alvorlig.  Foto: Kristian Helgesen, FOTO: KRISTIAN HELGESEN

Saken oppdateres.

Ole T. Bjørneviks rederi Boa Offshore AS fortsetter å tape penger. Andre kvartal 2016 endte 315 mill i minus. Tirsdag ettermiddag kunngjorde selskapet resultatet for tredje kvartal som viser ytterligere tap på 87 millioner kroner før skatt. Inntektene på 169 millioner de tre siste månedene, er 365 millioner mindre enn på samme tid i fjor.

Les også: Bjørneviks rederi tapte 315 mill. på tre måneder

Store likviditersproblem

Krisen i oljeservicebransjen påvirker nå Trondheims-rederiet ytterligere negativy. Selskapet varsler i en børsmelding tirsdag at situasjonen er «betydelig verre enn ventet bare for få måneder siden». Ole T. Bjørnevik vil ikke kommentere saken selv, men henviser tirsdag ettermiddag til administrerende direktør i rederiet.

Trondheimsreder Ole T. Bjørnevik eier Boa Offshore gjennom Taubåtkompaniet AS.  Foto: Morten Antonsen

- Situasjonen i markedet innhenter oss og vi er nødt sette igang en restruktureringsprosess, sier administrerende direktør Helge Kvalvik i Boa Offshore.

Ifølge børsmeldingen kan selskapet gå tom for penger i løpet av neste kvartal eller første kvartal 2017.

- Er det fare for konkurs?

- Vi sitter med en plan vi mener er det beste for våre finansielle kreditorer og har som utgangspunkt at vi kommer i mål med den. Jeg har tusen arbeidsoppgaver om dagen. Å bruke tid på hva som skjer om vi ikke kommer i mål med denne planen, er bortkastet energi, sier Kvalvik.

Ifølge børsmeldingen er rederiets likviditetsproblem (betalingsevne) alvorlig. Selskapets vil drive som normalt, men under prosessen vil de komme til å bryte betalingsforpliktelser for renter og avdrag opp imot obligasjonslångivere.

Les også: Fikk tilbake forskuddsbetaling

Vil selge to fartøy

Både «Boa Bison» og «Boa Jarl» ble bygd ved det tidligere Noryards-verftet i Rissa i 2015. Begge fartøyene ble bygd for å ta på seg oppdrag i oljefeltene i Nordsjøen. De vil Boa Offshore nå kvitte seg med.

- Markedet for våre kontruksjonsfartøy er blitt vesentlig verre for oss utover høsten. Vi jobber med å få solgt våre to ankerhåndteringsfartøy, «Boa Bison» og «Boa Jarl», men salgsprosessen går ikke fremover som planlagt. I tillegg opplever vi et litt svakere taubåtmarked enn det vi hadde sett for oss for kort tid tilbake, sier Kvalvik.

- Hvilke konsekvenser får den økonomiske situasjonen?

- Vi må sette oss ned med våre finasielle kreditorer og finne en plan fremover. Det er det vi jobber med og har en god plan for. I mellomtiden går selskapet og driften opp imot kunder som planlagt, sier Kvalvik.

Les også: Noryards Fosen skylder Bjørnevik over 100 millioner


Påvirker bemanning til sjøs

- Vil et salg av «Boa Bison» og «Boa Jarl» bli en redning?

- Jeg vil ikke kommentere på løsning eller planer. Det blir insideinformasjon.

- Er situasjonen alvorlig?

- Det sier seg selv, sier Kvalvik.

Selskapet har tidligere gjennomført nedbemanning. Selve restruktureringen medfører ikke nedbemaninnger, men opplagsituasjonen påvirker sjøansatte, ifølge Kvalvik.

Boa Offshore har en flåte på drøyt 40 offshoreskip, lektere og taubåter. Per dato er tre taubåter og tre offshorefartøy på vei i opplag.


Trondheimsreder Ole T. Bjørnevik eier Boa Offshore gjennom Taubåtkompaniet AS. 
        
            (Foto: Morten Antonsen)

Trondheimsreder Ole T. Bjørnevik eier Boa Offshore gjennom Taubåtkompaniet AS.  Foto: Morten Antonsen

Ole T. Bjørnevik
  • Med 40 båter i stallen, er Ole T. Bjørnevik den suverent største rederen i Trøndelag.
  • Familierederiet Boa eier han sammen med sine tre barn.
  • Kapital anslo i fjor Bjørneviks formue til 2,1 milliarder kroner.
  • Bjørnevik vekket for noen år siden det tradisjonsrike trondheimsrederiet Nordenfjeldske til live igjen sammen med Odd Reitan. Reitan har nå trukket seg fra samarbeidet.
På forsiden nå