- Situasjonen er tøff. Det har den vært lenge, og det vil vedvare i alle fall noen kvartaler til, sier administrerende direktør Helge Kvalvik i Boa Offshore.

Trondheims-rederiet som er eid av Ole T. Bjørnevik og hans familie, legger bak seg et blodrødt 2016 og er fortsatt i gjeldsforhandlinger med kreditorene sine.

Les også: Alvorlig for Bjørneviks rederi

3,3 milliarder i gjeld

Selskapet har en rentebærende gjeld på 3,3 milliarder kroner og sluttet å betale renter og avdrag da de gikk i forhandlinger med kreditorene i fjor høst.

- Både vi og kreditorene er innstilt på å finne en løsning. Jeg vil ikke kommentere mer på det nå, sier Kvalvik om forhandlingene som fortsatt pågår.

Resultatet etter de tre første månedene i 2017 er bedre enn på lenge. Men Boa er på langt nær ute av den alvorlige situasjonen til tross for driftsresultat på 61 millioner kroner mot 16,2 millioner i samme periode i 2016.

Les også: Bjørnevik-rederi skal betale milliardgjeld i løpet av tre år

Kostnadene kraftig kuttet

- Dette er et kvartal preget av lav aktivitet. Fire av våre seks største båter ligger i opplag, og har gjort det helt eller delvis i hele kvartalet. Bare «Boa Sub C» og «Boa Deep C» er i drift. I tillegg hjelpes resultatet av en gevinst på en gammel fordring vi har klart å inndrive, som gir oss en regnskapsmessig effekt på 60 millioner kroner, sier Kvalvik.

Resultatet før skatt ender likevel i minus, med et underskudd på 2,9 millioner kroner i løpet av årets tre første måneder. Dette kommer oppå det begredelige resultatet Boa Offshore endte med i 2016:

Rederiet fikk i fjor et samlet underskudd før skatt på 798 millioner kroner. Inntektene var da mer enn halvert sammenlignet med 2015. Det meste av tapet, over en halv milliard kroner, skyldes nedskriving av verdien på flåten.

Rederiet har en flåte på totalt rundt 40 offshoreskip, lektere og taubåter.

Ser små tegn til bedring

Årsaken til Boas motbakke, er ganske enkelt nedturen i oljenæringen.

- Det er lavere etterspørsel over hele verden og økt tilbud på grunn av den lave oljeprisen og overskudd av båter, sier Kvalvik.

- Ser du lys i enden av tunnelen nå?

- På lang sikt gjør vi det, men det blir noen tøffe kvartaler til.

- Hvor lang sikt?

- Det er vanskelig å si, men i deler av segmentet vårt ser vi bedring, sier Kvalvik.

Les også: Sparebank 1 SMN venter ingen tap på Boa-krisen

«Boa Sub C» (bildet) og «Boa Deep C» er eneste av Boas store offhoreskip som ennå er i aktivitet. Foto: Kim Nygård