Danske Bank sier nei til lånesøkere: – Vi prioriterer egne kunder

Danske Bank avviser nå en rekke personer som søker om boliglån. En «enorm pågang» fra kundene får skylden.

Leder for personmarkedet i Danske Bank, Aleksander Dahl, sier han har full forståelse for at det er kjedelig å bli avvist  Foto: E24 / Danske Bank

Saken oppdateres.

– Det er riktig at vi sier nei til enkelte som henvender seg om at vi ikke kan behandle deres søknader nå, sier leder for personmarkedet, Aleksander Dahl, i Danske Bank til E24.

Han forteller at de siden august har måttet avvise søknader om boliglån fra personer som for eksempel ikke allerede er kunde i banken.

– Vi prioriterer egne kunder og deres behov, og medlemmer i Akademikerne og øvrige partnere, foran nye kunder som ikke er medlem eller ansatt hos våre partnere.

I en e-post E24 har fått tilgang til, skriver banken at de for tiden har stor pågang fra sine kunder, og at dette har ført til en «betydelig lengre saksbehandlingstid enn normalt».

E-posten er sendt som svar på en søknad om boliglån.

«Dette gjør at vi dessverre ikke har mulighet til å behandle din søknad om finansiering på nåværende tidspunkt», skriver banken i e-posten.

Usikre på når de kan behandle søknader

Danske Bank er den tredje største banken i Norge. Dahl opplyser at de har avvist søknader fra under én prosent av personene som har henvendt seg til dem for boliglån. Storbanken vil imidlertid ikke gå ut med hvor mange dette tilsvarer.

– Jeg har full forståelse for at dette er ugreit og en negativ opplevelse for dem som blir avvist, sier han.

Dahl legger til at prognosene deres sier at situasjonen skal bli bedre i oktober – november.

– Men det er usikkerhet knyttet til den type beregninger. Vi vet ikke om pågangen øker, og hvordan situasjonen med avdragsutsettelser utvikler seg.

Les også: Korona-smell for Danske Bank

Går glipp av kunder

I november i fjor beskrev Norges-sjef Trond F. Mellingsæter i Danske Bank konkurransen på boliglån som «meget tøff». Da hadde storbanken tatt nye markedsandeler, og sto for lån til seks prosent av det norske boliglånsmarkedet, ifølge banksjefen.

Ifølge leder for personmarkedet, Aleksander Dahl, fortsetter banken å ta nye markedsandeler. Han anslår at de nå at markedsandelen nå har økt til litt over seks prosent.

– Vi har vokst dobbelt så mye som markedet i 2020, og fortsetter dermed å ta markedsandeler, men dette tar selvsagt tid.

– Hvordan påvirker avviste kunder dere som bank?

– Det er åpenbart at vi kan gå glipp av kundeforhold med nye, interessante kunder.

– Veldig mye av veksten vår kommer av de avtalene vi har med Akademikerne og andre partnere. Det er en villet strategi fra vår side, legger han til.

Tusenvis av kunder med problemer

Dahl opplyser at «boomen» for alvor startet i mai, da rentene ble satt kraftig ned som følge av coronakrisen. Han beskriver den økte etterspørselen som følge av rentekuttene som «dramatisk».

– Vi får også mye mer pågang fra partnere som Akademikerne og Revisorforeningen, som vi har fornyet avtalene med. I tillegg kommer altså våre eksisterende kunder som skal bytte bolig eller pusse opp.

Han understreker at eksisterende kunder vil være bankens førsteprioritet, og at mange av dem har hatt økonomiske utfordringer den siste tiden.

– Vi vet ennå ikke helt hva omfanget blir. I månedene etter 12. mars var vi i dialog med tusenvis av kunder, og innvilget avdragsutsettelser. Vi er spente på hvor mange som nå kommer tilbake og har behov for mer utsettelse, sier han.

Les også: Danske Bank vil la ansatte jobbe hjemmefra

Ansetter flere

Danske Bank understreker at de håper at de får mulighet til å gå i dialog med dem som er blitt avvist på et senere tidspunkt.

For å løse problemet, vil storbanken nå sette i gang en oppbemanning. Dahl forteller at de søker etter nye folk.

– Vi vil øke kapasiteten med 20 til 25 årsverk for å møte etterspørselen.

– Vi er en bank som ønsker å vokse og er interessert i nye kunder. Vi er absolutt åpne om dagen, men det er kjedelig at vi er nødt til å prioritere, sier han.




På forsiden nå