Av 150 nettbutikker Forbrukerrådet har undersøkt, ga bare ni prosent den informasjonen loven krever. I undersøkelsen så Forbrukerrådet på om nettbutikkene fulgte 13 krav fra angrerettloven og ehandelsloven.
Mexx-butikkene åpne til tross for konkurs
Følger ikke nye regler
Over halvparten av butikkene opplyste ikke om angrerettsskjemaet, og hele 85 prosent fulgte ikke de nyeste reglene som ble innført i sommer.
- Dette er skuffende. Når du driver en nettbutikk, har du et ansvar for å ta vare på forbrukeren, og du må selvfølgelig sette deg inn i hva loven krever, sier Jo Inge Bjørntvedt i Forbrukerrådet.
Moods of Norway sier opp 20 ansatte
Kan kreve gratis retur
- Fra i sommer økte kravet til informasjon som selgerne i EØS-området skal gi forbrukerne. Det er urovekkende at så mange i bransjen ikke har fått med seg disse endringene, sier barne-, likestillings- og inkluderingsminister Solveig Horne (Frp).
En tredel av nettbutikkene opplyste ikke om angrefristen og kostnadene ved retur. I disse tilfellene kan forbrukeren kreve at butikken betaler for returkostnadene.
LES PÅ PLUSS: Må ha gullrush i desember for å klare året