60 prosent dyrere å bygge vei i Norge enn i Sverige

Produktivitetskommisjonen advarer om at veibyggingen i Norge er for dyr, og studentene er for lite effektive.

Produktivitetskommisjonen mener det legges for liten vekt på lønnsomhet i samferdselsinvesteringene. Illustrasjonsbilde. 

Saken oppdateres.

Veibyggingen i Norge er for dyr, og studentene er for lite effektive. Det er to av advarslene i rapporten som regjeringens produktivitetskommisjon legger frem tirsdag.

Produktivitetskommisjonen ble nedsatt kort tid etter valget i 2013, og tirsdag leverer utvalget første del av sin rapport til finansminister Siv Jensen (Frp).

Dyre veier

To av hovedfunnene er store kostnadsproblemer i samferdselssektoren og lange studieløp uten bestått eksamen, skriver Dagens Næringsliv. Bare 58 prosent av studentene i høyere utdanning har fullført en grad i løpet av ti år.

Til Aftenposten sier utvalgets leder, professor Jørn Rattsø, at lønnsomhet tillegges for liten vekt i samferdselsinvesteringene.

- En stor del av samferdselsprosjektene som bygges i dag, er samfunnsøkonomisk ulønnsomme. I Sverige er andelen lønnsomme prosjekter vesentlig høyere, sier han.

En sammenlignbar strekning motorvei koster 45-60 prosent mer per kilometer i Norge enn i Danmark og Sverige, korrigert for høyere lønnsnivå og andre forskjeller, skriver Aftenposten.

- Slark i kunnskapsproduksjonen

Rattsø er også misfornøyd med utdanningen.

- Det er slark i kunnskapsproduksjonen i Norge på alle nivåer, sier Rattsø til Aftenposten.

Statsminister Erna Solberg (H) kaller rapporten en «god provokasjon» som vil løfte opp viktige debatter i Norge.

- Det er ikke bra nok for et land som skal gjennom en omstilling og har ambisjoner om å beholde velferdsnivået sitt, å være omtrent middels eller midt på treet på alle statistikker, sier hun til NRK.

På forsiden nå