Det betyr at Bjørnevik står fast på kanselleringen av kontrakten, som var det eneste store skipsbyggingsprosjektet de rundt 70 ansatte ved verftet kunne se frem til.

Noryards ukrainske eier er medeier i skipet, og ifølge Bjørnevik var det manglende forhåndsbetaling fra medeieren som gjorde at skipet ble avbestilt før helgen.

Bjørnevik sier til Adresseavisen at han i dag, mandag, har snakket i telefonen med verftet eier, den ukrainske forretningsmannen Kostjantin Zjevago. Men foreløpig har han ikke fått forsikringer som gjør prosjektet kan starte opp igjen.

Partene skulle opprinnelig ha et nytt telefonmøte mandag kveld, men rundt klokken 20.45 forteller Bjørnevik at møtet er utsatt til tirsdag.

Rissa-verftet er en del av Noryards-konsernet, som eies av Zjevago gjennom det Luxembourg-registrerte selskapet Calexco S.a.r.l.

Ifølge Maritime.no engasjerte Zjevago seg personlig for at verftet skulle få oppdraget med å bygge det nye skipet til 700 millioner kroner for Boa Offshore. Calexco ble medeier i selskapet som skulle drifte skipet, og skulle stå for en tredel av egenkapitalen. Bjørneviks rederi skulle stå for resten.

- De sier at de skal betale. men når det ikke blir betalt, så blir det stopp, sier Bjørnevik.

Avtalen ble inngått i mars i år, og skroget skulle komme til Rissa i august neste år. Verftet har for øyeblikket ingen andre prosjekter, og står helt uten oppdrag hvis avtalen går i vasken.

Det er tomt i tørrdokken hos Noryards Fosen. Det neste skroget som skulle komme, var til offshoreskipet som nå kan bli avbestilt. Foto: Christine Schefte