I dag ble kontrakten for ny E6 fra Trondheim til Melhus signert.
- Vi er veldig fornøyde med å få kontrakten, og vi skal levere en vei både vi og byggherren er fornøyd med, sier administrerende direktør Ivar Roland i Peab Anlegg.
De fire feltene skal stå klare våren 2019 og har en prislapp på 1,16 milliarder kroner. Veien finansieres av Miljøpakken, og Statens Vegvesen er byggherre.
Her kan du prøvekjøre E6 fra Tiller til Melhus
Ni minutter skilte de to veiene i rushtrafikken
Byggestart i påsken
For å få til dette skal de blant annet flytte en halv million kubikkmeter med myr fra Heimdalsmyra.
Ifølge en pressemelding er dette den største anleggskontrakten Statens Vegvesen region Midt noen gang har inngått.
- Det var mange interesserte entreprenører. Nå ser vi frem til å komme i gang med byggingen, sier prosjektleder Almar Aronsen i Statens Vegvesen.
Den nye veien skal hovedsaklig følge dagens trasé, og det vil i hele byggeperioden være to felt gjennom anlegget hvor opp mot 30 000 biler vil passere daglig.
- Vi regner med at anleggsarbeidet starter rundt påsketider.
Her brukte de best penger
Samarbeid med söta bror
Prosjektet vil bli et samarbeid mellom Peab Anlegg sin norske og svenske avdeling.
- Vi har god erfaring med samarbeid over landegrensene. Våre kolleger i Sverige har erfaring fra både tilsvarende og større prosjekter i Sverige, sier Roland.
Totalt skal den svensk-norske forbrødringen gjøre ferdig 8,1 kilometer med fire felt på tre år.
Det skal også bygges toplanskryss på Klett og Hårstad, i tillegg til at dagens toplanskryss på Sandmoen skal bygges om.
Kontrakten inneholder også bygging av 6,2 kilometer med gang- og sykkelveier og 4,6 kilometer med fylkes- og lokalveier.
Også dyrene får sitt med en viltovergang sør for Sandmoen. Naboene til veien får 7,2 kilometer med støytiltak, deriblant 4,2 kilometer med støyskjermer.