Stenger tunnelene mellom Øysand og Orkanger i lang tid

Omfattende sikringsarbeid må gjøres på E39.

Brekktunnelen er en av tunnelene som nå skal få bedre sikring.  Foto: Terje Svaan

Saken oppdateres.

Statens vegvesen starter nå arbeidet for å øke sikkerheten på E39 mellom Klett og Orkanger. Flere alvorlige tunnelbranner, i Norge og Europa, har ført til skjerpede krav for alle tunneler som er over 500 meter.

Brannvesenet i Skaun varslet allerede i 2012 at de ville gi dagbøter til Vegvesenet på grunn av det de anså som dårlig brannsikkerhet i tunnelene.

Dette vogntoget brant opp i Storsandtunnelen i 2013. Tunnelen måtte utbedres etter brannen.  Foto: Politiet

 

Flere tiltak

E39 ble åpnet i 2005, men etter at veien ble bygd har kravene til sikkerhet blitt skjerpet. I hele landet skal 200 tunneler sikres før 2019, for å tilfredsstille EUs nye tunnelforskrift.

- De nye kravene innebærer blant annet bedre brannventilasjon. Viftekapasiteten skal være så god at de kan blåse ut røyken i begge retninger. 83 nye vifter, i tillegg til de eksisterende, skal på plass i tunnelene på E39. Dette er en stor og omfattende jobb, sier Odd Arild Lindseth, prosjektleder i Statens vegvesen.

Fem tunneler på strekningen mellom Øysand og Orkdal skal utbedres. Storsandtunnelen, som er den lengste, får i tillegg bedre rømningsmerking.

Her blir flere bilister blir bøtelagt på E39, etter å ha kjørt på rødt lys i Buvika. Bildet er tatt ved en tidligere anledning.  Foto: Hernik Sundgård

 

Kjører på rødt

- Automatiske bommer er et viktig tiltak for å bedre sikkerheten. Når det skjer en hendelse, er det viktig med færrest mulig biler inne i tunnelen under redningsarbeidet. Derfor setter vi nå opp automatiske bommer som stenger veien fysisk. Dette fører til en betydelig grad av økt sikkerhet.

I dag er blir bilistene bare møtt av blinkende røde lys som varsler at E39 er stengt, men mange gir blaffen og kjører på rødt lys.

- Vi kunne ha bøtelagt 50 bilister, sa innsatslederen etter en ulykke på E39 i Orkdal denne våren.

Så mange bilister passerte rødlysene, og kjørte seg rett oppi ulykkesstedet, selv om veien var stengt.

I dag er det kun blinkende røde lys som markerer at Storsandtunnelen er stengt, men snart etableres fysiske bommer.  Foto: Truls Lereggen

 

Flere alvorlige ulykker

I 2013 brant et vogntog opp inne i Storsandtunnelen, etter en voldsom frontkollisjon med en personbil. En mann i 20-årene fra Hommelvik døde i ulykken. Tunnelen var stengt i ett døgn etter ulykken.

Les også: Omkom i ulykke i Storsandtunnelen

Også i fjor var det dødsulykke inne i samme tunnel.

Les også: En 62 år gammel mann omkom etter tunnelulykke på E39

Sist uke ble også Brekktunnelen stengt i flere timer etter at en lastebil totalvraket er personbil, og deretter stakk fra stedet.

Les også: Lastebil stakk fra stedet etter krasj med personbil

Bilistene på E39 vil få bedre varsling når veien er stengt på grunn av ulykker.  Foto: Kristoffer Furberg

Langvarig arbeid

- Arbeidet inne i tunnelene starter først på nyåret, men allerede nå begynner jobben med de automatiske sperrebommene. Målet er at disse skal kunne være i drift fra februar neste år. Bommene etableres ved Øysand, Buvika, Børsa og ved Thamshamn, sier Lindseth.

Arbeidet med utbedringene vil pågå ut 2018. I anleggsfasen vil tunnelene være stengt fra klokka 20 om kvelden, til 6 neste morgen. I tillegg vil de stenge strekninger på E39 enkelte hele helger.

Arbeidet deles opp i tre faser. Brekktunnelen mellom Øysand og Buvika blir tatt først, deretter følger tunnelene mellom Børsa og Orkanger. Sist ut er de tre tunnelene på strekningen mellom Buvika og Børsa.

På forsiden nå