Radar-kuppelen ble tatt av stormen

Nybygd radar ble skadet av stormen på Kopparen i Bjugn.

Bildet til venstre er fra sommeren 2014, da den nybygde radarbygget kom på plass på Kopparen. Bildet til høyre viser radaren tirsdag ettermiddag, med kuppelen blåst av.  Foto: MONTASJE: FORSVARSBYGG/DAN ÅGREN

Saken oppdateres.

Radaren på fjellet Kopparen i Bjugn er et kjent landemerke på Fosen. I løpet av natta har den karakteristiske kuppelen på toppen blåst av, skriver Fosna-Folket.

- Deler ligger strødd nedover fjellsiden

- Kuppelen som dekker radaren har fått skader i stormen i løpet av mandagen. Det blåser godt i Trøndelag, sier Ole Anders Spikkerud, eiendomssjef i Forsvarsbygg Trøndelag.

- Vi har hatt folk på befaring der idag, og de ser at det meste av kuppelen er ødelagt av vinden. Det har blåst av deler, som ligger strødd i medvindsretning nedover fjellsiden, forteller Spikkerud.

Radaren var attpåtil helt nybygd. Adressa.no skrev i fjor sommer om at den nye radaren kom på plass på Kopparen. Denne skal settes i drift i løpet av 2015. Totalkostnaden for prosjektet var på rundt 110 millioner kroner. Radaren driftes av Avinor.

LES MER HER: Gigantisk radar på plass


Kjenner ikke kostnadene ennå

- Det er uheldig at radaren blir ødelagt av været. Ingen personer har imidlertid blitt skadd, sier Spikkerud.

- Vi holder nå på å kartlegge skadeomfanget, og forebygge at det blir følgeskader. Det er for tidlig å si noe om hvor mye det vil koste å reparere, sier eiendomssjefen til adressa.no.

Veien opp til Kopparen, som er et populært turområde, er nå sperret av sikkerhetsmessige hensyn.

Kopparen-radaren
  • Forsvaret skrifter ut radarstasjonen på Kopparen. Forsvarsbygg er ansvarlig for bygget og Forsvarets logistikkorganisasjon har ansvaret for radarutstyret som skal i bygget.
  • Radaren på Kopparen i Bjugn kommune gir Lufttrafikktjenesten ved Ørland Hovedflystasjon informasjon om lufttrafikken, slik at de kan lede Luftforsvarets fly så trafikksikkert som mulig.
  • Radarbygget er bygd i betong og består av en etasje og et antennetårn med en radom på toppen av tårnet. Bygningen har rektangulær utforming, og inneholder bl.a. tekniske rom, kontor, oppholdsrom, garasje, tårn og radom.
  • «Primærradaren (PSR)» har senderfrekvens i S-Båndet og vil se alle fly, mens «Sekundærradaren (MSSR)» benytter L-båndet og er avhengig av transponder utstyr i flyet.
  • Planlagt ferdigstillelse for det radartekniske utstyret i juni 2015. Prognose totalkostnader for prosjektet er ca. 110 millioner kroner.
Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå