Ny avgift koster 500 000 i året

Fosen transport må betale en halv million kroner mer i året når dieselavgiften øker fra 1. juli. Trøndersk næringsliv kjenner allerede økningen i dieselprisene på kroppen.

Saken oppdateres.

Daglig tilbakelegger Fosen transport en distanse tilsvarende over en runde rundt jorden. Når regjeringen setter opp dieselavgiften med 10 øre, får selskapet en ekstrakostnad på en halv million kroner i året. Økte dieselkostnader har allerede gitt Fosen ekstrautgifter på omtrent 15 millioner kroner det siste året. Fjorårets prisstigning gir Fosen transport daglige ekstrautgifter på 60.000 kroner.

Fra 1. juli må selskapet betale ytterligere 2500 kroner ekstra per dag på grunn av avgiftsøkningen fra klimaforliket. Daglig leder i Samtrans, et selskap eid av Fosen transport, Hans Kristian Norset, synes regjeringens siste avgiftsøkning er dårlig timet.

– Verdensmarked og oljepris er det ingen som rår over. Det er likt for alle, og det må vi betale. Men å legge ytterligere stein til byrden virker unødvendig, sier Norset.

Kundene må betale

Samtrans kjører matvarer for dagligvarekjeden Coop, og fôr og gjødsel for Felleskjøpet. Bortsett fra lønnskostnader er drivstoff bedriftens største utgift. Samtrans har ikke overskudd nok til å dekke utgiftene i økte drivstoffpriser. Derfor er selskapet nødt til å åpne for prisøkninger i avtalene de forhandler med kundene.

Norset peker på at Felleskjøpet i sin tur må bøte de ekstra kostnadene hos allerede pressede bønder. Ved Fosen Trafikklag har utgiftene til diesel økt med 45 prosent det siste året. Rederisjef Per Kristian Stubban sier det dreier seg om millioner i ekstrautgifter til drivstoff.

Les også: Trondheim-Oslo blir to kroner dyrere

– Økningen i dieselpris har ikke fått noen konsekvenser foreløpig. Vårt samarbeid med Statens vegvesen vil stå urørt. Her blir ingen ruter påvirket, og ferjeforbindelsen Flakk-Rørvik vil også stå urørt, sier Stubban.

Fosen Trafikklag og selskapets andre oppdragsgiver, fylkeskommunen, skal ha et møte senere denne måneden, hvor de økte utgiftene skal diskuteres.

Udramatisk

SalMar på Frøya og Norplasta i Stjørdal sier de ikke har kjent noe til økte dieselpriser, og tror avgiftsøkningen kommer til å bli udramatisk.

– Foreløpig er diesel en beskjeden utgift i forhold til totalen. Det er klart en økning etter hvert vil merkes, men diesel må man ha. Da må vi kompensere på annet vis, sier Leif Inge Nordhammer i SalMar.

Norplasta i Stjørdal er avhengig av transporttjenester for å distribuere varer, men har ikke merket prisøkningene ennå.

Næringsbedriftene SalMar, Norplasta og Samtrans er alle enige om at transport vil fortsette som før, uansett klimaforlik og avgiftsøkninger.

– Ti øre fra eller til utgjør ingenting på trafikken. Det eneste som skjer er at vi blir mindre konkurransedyktige, sier Norset.

På forsiden nå