I mandagens VG ble det kjent at Miljøpartiet de Grønne ønsker å stoppe flere nye veiprosjekter over hele landet - at de vil jobbe hardt for dette om de kommer på vippen.

På listen av veiprosjektene de ønsker å sette en stopper for er E6 fra Ranheim til Åsen i Nord-Trøndelag.

- Dette viser med all tydelighet at Miljøpartiet de Grønne lever på en annen planet enn andre politiske partier. Når de vil stoppe E6 Ranheim-Kvithammar-Åsen og en rekke andre store og viktige prosjekter rundt om i landet har de med all tydelighet ikke forstått viktigheten av å bygge gode bo- og arbeidsregioner, sier stortingsrepresentant Sivert Haugen Bjørnstad (Frp).

- Fortsatt vedlikehold

Talsperson i Miljøpartiet de Grønne, Hilde Opoku, mener imidlertid at eksemplene deres ikke er noe annet enn hva alle partiene har blitt enig om gjennom klimaforliket, og at Frp derfor har forpliktet seg til utføre dette.

- Dette handler om det som går på kapasitetsutbygging av veinettet. Man skal fortsatt vedlikeholde veinettet og gjøre det mer trafikksikkert. Dette står det spesifikt i klimaforliket, hvor det heter seg at for å få ned CO2-utslipp så skal ikke kapasitetsøkende veier inn mot byene bygges, men man skal satse på bedre løsninger for gående, syklister, jernbane og kollektivtransport. Dette er ikke noe vi har funnet opp, men noe vi tar opp nå, sier hun til adressa.no.

Følg Adresseavisen på Instagram

Lik adressa.no på Facebook

- Utopi

Bjørnstad mener det er «fint og flott» at MDG vil få flere til å reise kollektivt.

- Men det å tro at malvikingene vil bruke sykkel og el-sykkel til jobben i Trondheim er utopi. Trondheimsregionen er i sterk vekst og bussene trenger også gode veier med god fremkommelighet for å komme fram i tide. Det virker som man må være fra MDG for å tro at bussene blir bedre stilt med to felt til Værnes og lengre nordover, enn fire som ligger i de nye planene, sier han.

Opoku svarer at ved at man ikke bygger ut kapasiteten på veiene med bedrer kollektivtilbudet så vil flere velge kollektivtransport. Dermed vil det på sikt bli bedre plass til kollektivtransporten på det eksisterende veinettet.

- Transport er en betydelig del av våre CO2-utslipp. Det tar jordbruksareal og skaper støy. Da er det bedre å oppgradere Trønderbanen, slik at man får et bedre togtilbud, sier hun.

Vil ikke stanse E6 sør for Trondheim

Miljøpartiet De Grønne har gjenom sine folkevalgte i storbyene fremmet forslag om at ikke kapasitetsbyggende prosjekter bygges ut i framtida.

Det er ikke aktuelt for Opoku å ramme veiprosjekt som allerede er iverksatt. Hun påpeker derfor at de for eksempel ikke vil stanse utbygginga på E6 sør for Trondheim, men sikre at det er i tråd med klimaforlik og jordvern.

- Vi er også enig i at det må gjøres noe på steder sånn som ved Sluppen bru, hvor det er mye kø, sier hun.

Det er også en rekke andre prosjekter Miljøpartiet de Grønne vil stanse planlagt vekst på, blant annet strekninger på E18 og E16 på Østlandet, samt andre store veiprosjekter.