Living og Skeidar skal ifølge Forbrukerombudet ha brutt markedsføringsloven. Salgskampanjer skal ha blitt markedsført med kort mellomrom med feil førpriser.
- Generelt sett er salgskampanjer effektive og appellerer til folk, men forbrukeren blir villedet når førprisen er feil, sier fagdirektør Jo Torkel Gjedrem i Forbrukerombudet.
Noen av salgskampanjene gir et inntrykk at man må storme til butikkene for å få med seg det siste kuppet.
- Vi har avdekket tilfeller hvor salg har foregått over lengre tid enn først oppgitt. Dette villeder forbrukerne, sier Gjedrem.
Feil førpris
Forbrukerombudet mener møbelkjeden Skeidar brøt markedsføringsloven under salget i romjulen i fjor og januarsalget i år, der samme førpris på en stol ble oppgitt begge gangene.
«Han vil oppfatte markedsføringen slik at han måtte agere raskt for å sikre seg den markedsførte prisfordelen. Forbrukerne som innrettet seg etter dette og kjøpte stolen under romjulssalget ble derfor villedet med hensyn til eksistensen av en prisfordel», skriver Forbrukerombudet i et brev til Skeidar.
Samme type brudd fant Forbrukerombudet ved Livings markedsføring av salget i romjula 2011 og januarsalget i år.
Forbrukerombudet opplyser at de har sett flere eksempler på liknende problemstillinger i tidligere kampanjer fra andre møbelkjeder.
- Vi har rutiner
Innkjøps- og kategoridirektør Bodil Myhrvold i Skeidar Living Group vil ikke kommentere saken før hun har satt seg inn i brevet fra Forbrukerombudet.
- Vi kommer til å gå gjennom denne saken og gi tilbakemelding til Forbrukerombudet innen tidsfristen, sier Myhrvold.
På generelt grunnlag sier hun at Skeidar Living Group forholder seg til regelverket.
- Vi har rutiner for dette for å unngå feil, sier Myhrvold.
Hun mener de har et godt samarbeid med Forbrukerombudet.
- Jeg føler vi har en god dialog.