Så lett kjøpte han seg falske førerkort

80 euro, en kopi av eget førerkort og en kontaktperson var alt som skulle til.

Hvem av dem er ekte? Svaret er ingen av dem. Disse fører- og id-kortene fikk regionsjef Roar Melum i NLF kjøpt seg via en utenlandsk kontakt. Politiet sier kort av en slik kvalitet kunne sluppet gjennom en utekontroll.  

Saken oppdateres.

Politiet frykter for sikkerheten på norske veier etter at Norges lastebileier-forbund (NLF) fikk kjøpt seg falske førerkort for vogntog.

- Førerkortene ser så ekte ut at de kunne sluppet gjennom en politikontroll langs landeveien, sier trafikk- og miljøkoordinator Marius Rønningen i Sør-Trøndelag politidistrikt.

Regionsjef Roar Melum i NLF betalte i høst en litauisk sjåfør 480 euro (80 euro per kort) og ga ham en kopi av sitt originale førerkort. På nyttårsaften, tre måneder senere, møtte han den samme sjåføren på Sandmoen i Trondheim.

- Han hadde fire førerkort og to id-kort i en grå papirpose. Jeg fikk kortene. Han ønsket meg lykke til, forteller Melum.

Selv har Mehlum aldri hatt lappen for lastebil og vogntog. Nå kan han, med sine nye kort, sette seg i et vogntog og kjøre av gårde, uten noen form for opplæring.

Nå slår politiet alarm etter å ha fått høre om saken, og sett kvaliteten på førerkortene. Opplysningene har de meddelt Politidirektoratet og Kripos.

- Blir ikke tatt

NLF-sjefen er dypt bekymret. Egne sjåfører i næringen rapporterer daglig om utenlandske sjåfører som kjører og kjører, uten hvile.

- Vi ser hele tiden at norske sjåfører taper tid mot utenlandske sjåfører. En norsk sjåfør som kjører Oslo - Trondheim må stoppe etter 4,5 timers kjøring for å overholde kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Utenlandske sjåføre som starter samtidig fra Oslo, ser vi ofte bare kjører videre - uten obligatorisk stopp. Våre sjåfører noterer seg kjennemerkene. Når vi samler opplysningene ser vi at samme sjåføren greier å kjøre Oslo - Trondheim tur-retur fire ganger på en uke, mens vår sjåfør bare greier det to ganger. Hvordan er det mulig? spør Melum retorisk.

- Blir ikke sjåførene tatt i kontroller langs veiene, som på Sandmoen?

- De blir stoppet. Men de har flere førerkort, sjåførkort og ID-kort. I hjemlandet har de fått opplæring i bruk av kortene. De nøyaktig når de skal bytte. På vei til Trondheim stopper de før de kommer til Sandmoen. Her bytter de kort og identitet. I kontrollen blir kjørehistorikken på bilens skriver tatt ut. Alt er i skjønneste orden og sjåføren vinkes videre, mener Melum.

Frykter for sikkerheten

Politiet frykter for sikkerheten langs norske veier.

- Vi frykter de finnes denne typen vogntogsjåfører på norske veier, men vi har ingen oversikt over hvor mange, sier Rønningen.

- Ingen ønsker å møte et vogntog med en sjåfør uten kompetanse, uavhengig av nasjonalitet. Vi har en stor tetthet av tunge og lette kjøretøy på veiene her til lands. Konsekvensen av en kollisjon med et tungt kjøretøy er ofte fatalt for det minste kjøretøyet. At slike sjåfører ferdes på norske veier setter det livene i fare for barna som skal til barnehagen og skolen. For foreldre som skal på jobb, og familien på søndagstur, sier han.

Rønningen mener kvaliteten på disse kortene tilsier at dette dreier seg om organisert kriminalitet

- Mannen i gata er ikke i stand til å lage slike kort. Jeg mener dette har tilsnitt av organisert kriminalitet i europeisk sammenheng.

- Skryter av kortsalg

Ryktene om falske førerkort og id-kort kom NLF for øret etter at nye krav til yrkessjåfører i Norge trådte i kraft. Fra 2009 måtte alle yrkessjåfører gjennomføre etterutdanning på 35 timer, og en regelmessig etterutdanning hvert femte år. Alle nye sjåfører måtte i tillegg til føreutdanningen, også gjennomføre en grunnutdanning.

- Utdanningen koster cirka 120 000 kroner i Norge. Det ble snakket om at man kunne omgå utdanningen ved å skaffe «gratis-papirer», forteller Melum.

Han påstår at gratis-papirene er helt vanlig i flere europeisk land. I fjor sommer fikk han det første tilbudet om slike papirer.

- En sjåfør tilbød seg å skaffe førerkort, sjåførkort og id-kort. Men så trakk han seg. I oktober kom jeg i kontakt med den litauiske sjåføren som skaffet meg kortene, sier Melum.

Han mener de utenlandske sjåførene blir utsatt for sosial dumping. At flere gjerne ønsker seg jobb i Norge med de rettighetene som er til blant annet lønn og sykepenger.

- Å ha flere førerkort, sjåførkort og id-kort er ofte en fordel for å få jobb i hjemlandet. De tror det samme gjelder her i Norge. Derfor opplever vi at de kontakter norske transportfirma og skryter av å ha flere kort, sier Melum.

- Vil ikke NLF med dette forsøke å svekke konkurrerende utenlandske transportselskapers rykte?

- Nei, vi har ingenting i mot konkurranse. Men det må være på de samme vilkårene, og ikke skje ved brudd på lover og regler, sier Melum.

Politiet er rystet over at det er så enkelt å skaffe seg falske dokumenter for å påberope seg en kompetanse man ikke har.

- Politiet jobber og jobber for å prøve å legge strategier for økt trafikksikkerhet i Norge, i landet vårt. Så ser vi at det koster 80 euro å få flere førerkort og id-kort. Kort som gir «tillatelse» til å kjøre et kjøretøy på 50 tonn, døgnet rundt, over hele verden, sier trafikk- og miljøkoordinator Marius Rønningen i Sør-Trøndelag politidistrikt.

Regionsjef Roar Melum i NLF sier at utenlandske vogntogsjåfører kjører fra de norske sjåførene. NLF-sjefen mener flere utenlandske sjåfører jukser med kjøre- og hviletiden, ved å bruke flere falske sett med fører-, sjåfør-, og id-kort.  

Regionsjef Roar Melum i NLF sier at utenlandske vogntogsjåfører kjører fra de norske sjåførene. NLF-sjefen mener flere utenlandske sjåfører jukser med kjøre- og hviletiden, ved å bruke flere falske sett med fører-, sjåfør-, og id-kort.  

På forsiden nå