Passasjerene som satt om bord i SAS-flyet fra København 1. påskedag fikk noen ekstra runder i lufta over fagre Trøndelag.

Ifølge konstituert lufthavndirektør Thomas Wintervold i Avinor på Trondheim lufthavn Værnes landet flyet udramatisk etter normal prosedyre.

- Men vi er kjent med at flyet sirklet over Værnes søndag ettermiddag. Vi vet ikke årsaken, sier han, og henviser til flyselskapet SAS.

Isete rullebane

Følg påsketrafikken i sanntid her

Kommunikasjonssjef Karin Nyman ved SAS opplyser at flyet måtte sirkle over Værnes i cirka 20 minutter.

- Det var en isete rullebane som måtte klargjøres. Vi kan ikke lande før vi har fått grønt lys fra tårnet, sier hun.

Ifølge Nyman er dette et ganske vanlig fenomen.

Teknisk årsak

Siden har en passasjer som var om bord i det aktuelle flyet, fortalt adressa.no at kapteinen ikke oppga isete rullebane som årsak til at flyet sirklet flere ekstra runder over Værnes før landing.

- Til oss opplyste de at det var tekniske årsaker, og etter noen runder fortalte de at de hadde gått gjennom systemene, og at de skulle gjennomføre en normal landing, sier adressa.nos kilde. Han forteller videre at det sto brannbiler i beredskap på rullebanen da flyet landet.

Ingen sikkerhetsrisiko

Vi tar på nytt kontakt med kommunikasjonssjef Nyman, som kommer tilbake med følgende melding.

- Flyet har vist tekniske indikasjoner, som må imøtegås, ettersom flyet trenger ekstra lang bremselengde på grunn av den isete rullebanen. Det er årsaken til at flyet måtte ta ekstra runder over flyplassen.

- Hva med brannbilene som sto i beredskap?

- Kapteinen har ikke bedt om brannberedskap, og dette har flyplassen selv tatt initiativ til, sier Nyman, og forsikrer om at de ekstra rundene skjer på ren rutine, og at det aldri har vært fare for passasjerenes sikkerhet.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.