Det er nå cirka en times forsinkelse på flyavgangene fra Værnes til Sola og Flesland i forbindelse med endringene i inn- og utflygingsrutene i luftrommet til flyplassen.

Det opplyser operativ sjef for Avinor på Værnes Per Jarle Ingstad.

Til Kristiansund og Ålesund er det bare cirka ti minutters forsinkelser. Avganger til Oslo har gått greit så langt.

- Kanskje vil vi merke det noe mer ut over dagen. Men så langt har det gått bra, sier Ingstad.

Han ser ikke bort fra at det blir forsinkelser som kanskje kan forplante seg på Værnes ut over dagen.

Kansellert til Stavanger

Arbeidskollegene Robert Øfsti fra Steinkjer og Fabiola Charry fra Trondheim på vei til fagseminar og en fagnettverkssamling innenfor teater og kunst i Stavanger, opplevde at flyet deres ble kansellert.

- Vi skulle avgårde 08.10 med SAS, men fikk beskjed om at dette flyet ikke gikk. Vi vet ikke om dette skyldes omleggingen i luftrommet eller om det har andre årsaker, fortalte de to mens de ventet på beskjed om nytt fly til Stavanger.

- Litt uheldig er dette. Jeg skal holde et foredrag på konferansen. Men nå kommer jeg for sent, sier Robert Øfsti.

Begge er likevel med servicen i forbindelse med kanselleringen og forsinkelsen.

- Vi er blitt bra informert, og vi får gratis mat, sier en smilende Fabiola Charry.

- Hele kartet tegnes på nytt

Værnes er en av flyplassene som kan bli rammet av problemer når Avinor gjennomfører den største endringen som noensinne er gjort i norsk luftrom.

– I realiteten handler det om at hele kartet er visket ut og tegnes på nytt for å gi økt kapasitet fremover, sier lufthavndirektør Lasse Bardal på Værnes.

16 flyplasser

Endringene gjelder store deler av Midt- og Vest-Norge, som får nye inn- og utflygingsruter. I tillegg til Værnes rammes trolig trafikken til og fra Flesland og Sola, samt helikoptertrafikken til og fra Nordsjøen, ifølge Avinor. I alt får 16 flyplasser endrede eller nye inn- og utflygingsrutiner.

Større kapasitet

Kjartan Tørum, som er Avinors fungerende direktør for tårntjenester, sier det kan bli snakk om å spre trafikken utover i den travleste perioden på morgenen. Årsaken er sikkerhetsbegrensninger etter at den nye ordningen er innført. Utover dagen vil det bli sluppet opp på begrensningene. Selv om flyselskapene også er godt forberedt på endringene kan forsinkelser om morgenen forplante seg utover dagen.

– Prognosene viser større trafikk i årene fremover og endringene som nå skjer handler om å kunne håndtere dette frem mot 2030, sier Tørum.

Tegner nytt kart

Endringene som nå trer i kraft har vært forberedt helt siden 2009. Mye av arbeidet handler om regelendringer og tekniske forberedelser.

Lasse Bardal på Værnes snakker om ruteføringer som gjør det lettere å fly mer effektivt. Gevinsten vil både være lavere utslipp og større kapasitet.

Fabiola Charry og Robert Øftsi fikk flyet kansellert. De er forsinket som følge av omleggingen i luftrommet. Foto: Håvard Haugseth Jensen
Foto: FRANK CADAMARTERI