– Når vi får F-35 til Ørland, vil vi se videre på om det er mulig å flytte noe av den flytekniske utdanningen fra Kjevik til Fosen. Dette dreier seg om den utdannelsen som er spesielt rettet mot systemet F-35, sier generalinspektøren Finn Kristian Hannestad.

Han sier han ikke vet hvor mange elever eller ansatte dette kan dreie seg om.

Store ringvirkninger

Det er tidligere kjent at luftverntaktisk skole vil bli flyttet fra Bodø til Ørland i forbindelse med kampflybaseetableringen. Den baseforsvarstaktiske utdanningen vil også foregå i Ørland, i stedet for på Rygge.

Stasjonssjef ved Ørland hovedflystasjon, brigader Tom Guttormsen, mener det ligger et potensial for mer enn 650 nye ansatte ved den fremtidige kampflybasen. Forrige uke besøkte han og generalinspektør Hannestad det årlige Luftmaktseminaret ved Luftkrigsskolen i Trondheim.

Kompetanseutfordring

De første F-35-flyene ankommer Ørland hovedflystasjon i 2017. I henhold til dagens plan skal også de to F-16-skvadronene i Bodø flyttes til Ørland om fire år. Hannestad påpeker at dette også kan skje tidligere.

– Det vil bli behov for flere flyteknikere. Vi jobber nå hardt for å skaffe nok folk med riktig kompetanse. Vi ønsker selvfølgelig å beholde så mye kompetanse som mulig, og arbeider derfor for å minske usikkerheten knyttet til dette. Luftforsvaret legger mye innsats i å motivere ansatte i Bodø til å bli med videre i Ørland, forklarer han.

Hannestad påpeker også at de som i dag tar flyteknisk utdannelse blir styrt mot en fremtidig jobb på Ørland.

– Samtidig vil vi sannsynligvis fortsette å ha en del vedlikehold av F-16 i Bodø, også etter at skvadronene er flyttet til Ørland. Dermed slår vi to fluer i en smekk. Vi slipper å bygge opp en rekke kortsiktige støttefunksjoner til F-16 i Ørland, samtidig som vi får beholde viktig kompetanse i Bodø, sier generalinspektøren.

Hannestad legger allikevel ikke skjul på at Luftforsvaret er avhengige av å få en del teknikere i Bodø med til Ørland. Han ønsker ikke å gå nærmere inn på hvordan Bodø-ansatte stiller seg til dette i dag. Samtidig opplyser Hannestad at det kreves færre teknikere til å føre vedlikehold på F-35 enn på F-16.

Færre F-35 jagerfly

– For det første utdanner vi teknikerne bedre i dag. De skal ta innover seg flere oppgaver enn dagens teknikere. Dessuten vil selve vedlikeholdet på F-35 bli drevet på en litt annen måte enn på F-16. Litt mindre av vedlikeholdet vil foregå på selve flystasjonen, forklarer han.

Hannestad påpeker også at fremtidens F-35-flåte vil bestå av litt færre fly enn dagens F-16-flåte.