Slik ser TV-skjermene ut hos én million Canal Digital-kunder natt til mandag. Foto: Jonas Bjørkli

Det ble ingen enighet i forhandlingene mellom TVNorge-eier Discovery og Canal Digital, som eies av Telenor, søndag. Dermed forsvant TVNorge og 12 andre kanaler hos rundt én million abonnenter i Norge. Til sammen rundt 2,8 millioner seere.

Hvilket tv-program er verst for deg å miste? Skriv i kommentarfeltet nederst i artikkelen.

- Vi har bedt om en prisøkning for våre 13 kanaler, tilsvarende én kopp kaffe, per kunde per år. Telenor kaller dette et urimelig krav. De forsøker også å så tvil om at dette er en korrekt fremstilling. Det kan jeg nok en gang forsikre om, skriver sjefen i TVNorge/Discovery, Harald Strømme, på sin blogg.

Telenor lar seg imidlertid ikke rikke.

- Det forhandles om mange hundre millioner kroner og vi vil ikke akseptere krav fra Discovery som ville påført deg som kunde en kraftig prisøkning, skriver selskapet på sin hjemmeside.

Folk raser på Facebook

Mange av Canal Digitals kunder fortviler over at de ikke lenger har tilgang til alle kanalene. Det har ført til en kommentarstorm på selskapets Facebook-side:

«Da regner jeg med at man halverer regninga fra Canal Digital all den tiden vi har mistet disse kanalene. Vi får jo dette via borettslaget, men nå vurderer vi sterkt å finne andre alternativ enn Canal Digital for dette blir for dumt og Telenor burde skjemmes rett og slett om det er de som ligger bak dette rotet.»

«Hei håper dere kan ordne en avtale asap. Må sjå Gullfeber i morgen kveld kl 21.30»

- Dette er jo fantastisk

«Legg ut HER HVA vi kan få som plaster på såret...banner på et det er noe gammelt skit som vi kan se reprise av.. Personlig har jeg hverken fått mail, brev eller sms om at kanalene ble stengt...!»

«Dette er jo fantastisk!! 100 Megabit i sekundet! Håper TVNorge aldri kommer tilbake!»

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

«Skal nok overleve til evt avtale er i havn, stå på mot denne enorme grådigheten til Discovery Network. Vi overlever nok til dess, det er viktigt å stå imot denne type utpressing fra grådige eiere!»

«Seriøst!! Prisstigning tilsvarende 1 kaffekopp i ÅRET!!?? Hva med å fortelle hele sannheten CD?? Er dette virkelig en urimelig prisøkning? Bedre å miste kanalene?? Altibox here I come!»

«Hva med oss som bor i områder der vi ikke har bredbånd fra dere ? Regner med at regningen blir betydelig redusert? Er ikke interessert i gratis 2-3 gratis filmer som plaster på såret»

«Hadde dere vært åpne om prisen det var snakk om hadde det kanskje vært lettere å være lojal, men sånn det ser ut med de tallene Discovery har oppgitt er det lite sympati fra min side. Da blir det spennende å se om kanalene dukker opp før Rikstv rekker å ringe tilbake.»

Skjønner frustrasjonen

Canal Digital har kundebehandlere som tar seg av alle henvendelsene som kommer. Pressesjef i Telenor Norge, Tormod Sandstø, sier de prøver å svare folk så godt de kan, men har forståelse for at folk er frustrerte.

- Folk har all rett til å være frustrerte. Hele situasjonen er beklagelig, spesielt at det er kundene våre som er skadelidende for at Discovery nekter å sende kanalene sine. Det vi svarer folk, og som vi vil være tydelige på, er at vi forhandler med Discovery om en ekstraregning på mange hundre millioner kroner, og vi forhandler på vegne av kundene våre, sier Sandstø til Adresseavisen.

Kundene kan si opp

Canal Digital har tatt noen grep for å kompensere for at TVNorge-kanalene blir borte.

Kundene har nå muligheten til å si opp abonnementet, selv om de er midt i en bindingstid.

Dette gjelder ikke de som har kollektive avtaler, som borettslag.

Kundene får også 100 Mb/s i hastighet på bredbåndet. Mange har i dag hastighet ned i 25 Mb/s.

I tillegg får kundene mulighet til å få C More Film gratis frem til 1. april.

- Dette er en trist dag

Både Telenor og Discovery mener det stilles urimelige krav fra den andre parten i forhandlingene.

– Dette er en trist dag. Vi beklager på det sterkeste at våre kunder for øyeblikket mangler TVNorge og de øvrige Discovery-kanalene. Vi er svært skuffet over at det amerikanske mediekonsernet velger å gå til dette drastiske skrittet. Vi fortsetter å jobbe for å få kanalene tilbake så raskt som mulig, skriver administrerende direktør Ragnar Kårhus i Canal Digital AS i en pressemelding som ble sendt ut etter at forhandlingene ble avsluttet rett før midnatt søndag kveld.

– Selv om vi fra vår side i flere runder har forsøkt å nå fram til en avtale og redusere være krav betydelig, har ikke Telenor beveget seg ett øre de siste to ukene. Prisen for TVNorge har vært uforandret i ti år, skriver Harald Strømme, sjef for TVNorge og Discovery Networks i en pressemelding etter forhandlingene ble avsluttet.

Enig med Altibox

Discovery har derimot blitt enig med Canal Digitals konkurrent Altibox om en ny, langsiktig avtale. Avtalen gjelder hele kanalpakken til Discovery.

Altibox har rundt 15 prosent av tv-markedet, mens Telenor-eide Canal Digital er størst med rundt 50 prosent. Resten er i stor grad RiksTV, Viasat og Get, samt en del lokale distributører, skriver VG.