- Vi vet at Nord-Trøndelag Senterparti er skeptisk til et felles Trøndelag. Nå ser det ut som at bare Senterpartiet i Nord-Trøndelag får vei, så kan vi være med i ett felles Trøndelag, sier Jagtøyen.

Hallem, som er fylkesleder i Nord-Trøndelag Senterparti, kom med utspillet etter at statens nye veiselskap, Nye Veier AS, la frem hvilke veistrekninger det vil bli startet utbygging av i 2019/2020.

En av strekningene på listen var E6 Trøndelag, men høyst sannsynlig vil bare E6 på enten sør- eller nordsiden av byen bli påbegynt innen 2020. Nye Veier mener strekningen nord for Trondheim er samfunnsøkonomisk mest lønnsom å bygge ut.

Statens nye veiutbyggingsselskap skal bruke 26 milliarder på ny vei i Trøndelag. Her kan du lese om de tre strekningene på E6 i Trøndelag som vil prioriteres utbygd de neste årene.

- Denne veistrekningen er den som har størst samfunnsøkonomisk nytte og som vil utløse mest innad i Trøndelag. (..) Tore O. Sandvik har nå en mulighet til å vise at han mener det han sier. Dersom han ikke vil prioritere denne strekningen er tanken om ett felles Trøndelag bare tomme ord, sa Hallem etter at Nye Veiers prioriteringer ble kjent.

Hvis politikerne i Trøndelag velger å prioritere E6 sørover, kan hele utbyggingen i Trøndelag bli utsatt, fordi denne strekningen har så lav samfunnsnytte at Nye Veier heller vil prioritere andre strekninger lenger sør i landet.

Enige tidligere

Men politikerne i Trøndelag har tidligere vært enige om å prioritere er elektrifisering av jernbanen nordover og bygging av E6 sørover til Ulsberg.

- Fylkestinget i både Sør- og Nord-Trøndelag har være enige om at E6 sør og elektrifisering av jernbanen skal prioriteres. Derfor reagerer jeg når Hallem går ut og blander inn fylkesreformen. Hallem nærmest truer Tore O. Sandvik med å prioritere denne strekningen, for å vise at det ikke er bare tomme ord om ett felles Trøndelag, sier Jagtøyen, som også påpeker at Hallem selv har vært med på prioriteringen av E6 sør og elektrifisering av jernbanen i nordover.

Den tidligere Melhus-ordføreren spør derfor retorisk om «det er slik at Senterpartiet i Nord- Trøndelag sier ja til ett Trøndelag om de får vei i bytte?»

- Spist kake for tidlig?

Hun lurer også på om Høyre-politikerne at spist kake og sprettet champagnen for tidlig.

Før stortingsvalget i 2013 gikk Høyre-toppene i Sør-Trøndelag langt i å love ny E6 gjennom fylket hvis de vant valget. I oktober 2014 sa daværende stortingsrepresentant Linda Hofstad Helleland fra Høyre at E6 fra Melhus til Ulsberg ville stå ferdig innen 2023. Etter at Nye Veiers prioriteringsliste ble lagt frem torsdag, sa Høyres stortingsrepresentanter Frank Jenssen og Torhild Aarbergsbotten at regionen for første gang har sikkerhet for at det faktisk blir utbygging av en skikkelig E6 gjennom hele Trøndelag.

- Jeg lurer på om Høyre-politikerne var vel raske på kakebestillingen, og nå vil de ikke innrømme det. At Frank Jenssen forsvarer valget Nye Veier ser ut til å ta er forunderlig, med all den spalteplassen han og Høyre har fått for sine lovnader om at hvis de kommer til makten, så garanterer Høyre for ny E6 sør, sier Jagtøyen.

Hallems utspill har også ført til debatt på Facebook. Stortingsrepresentant for Senterpartiet i Nord-Trøndelag, Marit Arnstad, tar Hallem i forsvar:

«Det er ikke Hallems ansvar at direktøren for Nye Veier sier at dersom man ikke får starte med nord så må de heller prioritere veier lenger sør i Norge og sette alt i Trøndelag lenger bak i køen. Men, det kan fort bli Tore O. Sandvik sitt ansvar dersom denne saken håndteres slik at Nye Veier gjør nettopp det.»

Tore O. Sandvik har kommentert Arnstads innlegg: «Vi to er nok enige om at Høyre har sviktet E6 sør med det mandatet de har gitt selskapet, men Tomas argumenterer uavhengig av det, og i strid med enigheten vi har presentert fra regionen. Det kler deg dårlig å havne i hans selskap i denne saken.»