Ingen steder krasjes det mer i Midt-Norge enn på E6 i Trondheim sentrum, der alle de ti verste ulykkespunktene er i Midt-Norge. Alle disse punktene kan du se på kartet ovenfor.

De to verste punktene er på topp ti-listen over der det er flest ulykker i landet, ved Studentersamfundet og Prinsenkrysset.

Både Vegvesenet og Trygg Trafikk peker på mindre fart forebygger ulykker og ulykkesomfang. Norges Automobil-Forbund (NAF) peker på at mindre grep også kan være forebyggende, og at man nødvendigvis ikke må sette ned farten for å forhindre ulykker.

- Smågrep, som å fjerne en hekk, male opp striper og ha bredere fotgjengerfelt, kan ha overraskende effekt. Det er undervurdert, og derfor ønsker vi å peke på det, sier Inger Elisabeth Sagedal, som er kommunikasjonssjef i NAF.

Hva mener du? Legg igjen din kommentar under artikkelen.

Flere årsaker

Hun uttaler seg på bakgrunn av en ulykkesanalyse de har utarbeidet på forespørsel fra Adresseavisen. Den viser hvor det krasjes mest i Midt-Norge, hvor de har laget separate lister over stedene det krasjes mest i Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag og Møre og Romsdal. Hele oversikten kan du se i dagens papiravis.

Oversikten baserer seg på alle innrapporterte ulykker i perioden fra 2003 og ut 2012. For å måle punktene det krasjes mest har NAF delt opp veinettet i Midt-Norge i veistubber på 200 meter.

Ifølge ulykkesanalysen skyldes disse ulykkene påkjørsel bakfra, påkjørsel av myke trafikanter og sving foran kjørende i motsatt retning.

Motstridende interesser

Fartsgrensen i indre deler av Trondheim sentrum er 40 kilometer i timen, mens lengre ut er fartsgrensen 50 kilometer i timen.

– En god del byer har valgt å gå ned til 30 kilometer i timen, som Oslo og Bergen. Jeg synes er en interessant diskusjon, men har ikke noe godt svar på om fartsgrensen bør ned, sier Eva Solvi, som er direktør for veiavdelingen i Statens vegvesen i Sør-Trøndelag.

Blant argumentene for ikke å sette fartsgrensen ned er at det er flere interesser man må veie mellom.

- I et byområde er man avhengig av at bilene skal frem, bussene skal frem, fotgjengerne skal frem og syklistene skal frem, uten at man kan utestenge noen. Problemet er at man skal konkurrere om de samme arealene, sier hun.

Dette er de verste punktene i Sør-Trøndelag:

1. Ved Studentersamfundet på E6 i Trondheim: 22 ulykker – 29 personskader.

2. Ved Prinsenkrysset på E6 i Trondheim: 19 ulykker – 24 personskader

3. Fra Bakkes kirke til Dyre Halses gate på E6 i Trondheim: 19 ulykker – 24 personskader

4. Fra krysset til Søndre gate forbi Nordre gate på E6 i Trondheim: 18 ulykker – 23 personskader

5. Fra avkjøringen til Professor Borchs gate til gangoverfeltet Abels gate på E6 i Trondheim: 17 ulykker – 31 personskader

Dette er de verste punktene i Nord-Trøndelag:

1. Ved Hjellbotn ved krysset til fylkesvei 720 på fylkesvei 17 i Steinkjer: 5 ulykker – 9 personskader

2.  På Forbordsmyra på E6 i Stjørdal: 5 ulykker – 7 personskader

3. Ved Vibekorsen på fylkesvei 762 i Steinkjer: 4 ulykker – 12 personskader

4. Sparbu sentrum på E6 i Steinkjer: 4 ulykker – 7 personskader

5. Ved Klingsundet på E6 i Steinkjer: 4 ulykker – 7 personskader

6. Mellom avkjøring til Nossum travbane og Nossum gård på E6 i Levanger: 4 ulykker – 7 personskader

7. Ved Soltun nord i Nossum boligfelt på E6 i Levanger: 4 ulykker – 7 personskader

Hele oversikten kan du se i dagens papiravis.