Bomavgiften de besøkende betaler skal refunderes ved framleggelse av kvittering. Hver av eiendommene mottar et forskudd på 1000 kroner for å refundere bomavgifter for de besøkende, og kvitteringene skal leveres til kasserer i Sundalsskogan ANS to ganger i året. Foto: Frank Lervik

- Vi fyller 70 og 75 år i år, men vi har ikke lyst til å invitere folk hit på bursdagsfeiring. Det er så flaut å styre med kvitteringer og vekslepenger, sier Astrid og Leif Gylland. De har bodd på gården i Sondalen i Hegra siden 1992.

En elektronisk bom som ble satt opp i Sondalen i 2013 har forårsaket stor konflikt mellom fire hushold og Sondalsskogan ANS, som eier veien.

Må levere kvitteringer

I en dom som ble avsagt i Inntrøndelag tingrett i november i fjor, ble det fastslått at all kjøring til de fastboendes eiendommer skulle være vederlagsfri mot en årlig avgift.

Partene ble oppfordret til å finne en løsning sammen på hvordan betalingen skulle gjennomføres. Det klarte de ikke, og uten at de fastboende ble informert kom Sundalsskogan ANS opp med det de hevder er en midlertidig løsning:

Årskortbrikker deles ut til de som besøker eiendommene mye, mot at en navneliste på disse leveres. De som kjører mindre må beatale i bommen og levere kvitteringen til de personene de besøker. Kvitteringene samles og leveres til kasserer i Sundalsskogan ANS to ganger i året for refusjon.

Leverandører til eiendommene ringer de telefonnummerene som står på plakaten ved bommen, eller betaler og tar ut kvittering.

Anmelder selskapet

Denne løsningen møtte ingen forståelse hos de fastboende. De mener det krever merarbeid, og at det er pinlig for de besøkende å kreve pengene sine tilbake. De har heller ikke lyst til å levere en liste til skogeierselskapet over folk som kommer på besøk.

Ekteparet Gylland har nå, sammen med to andre hushold, anmeldt vegeier Sondalsskogan ANS for ikke å ha lagt til rette for avgiftsfri kjøring til eiendommene.

- Det er satt opp en elektronisk bom foran eiendommene våre. Ingen fastboende skal være innesperret på denne måten, sier Eystein Brobak, som flyttet til Sondalen sammen med familien i 2000.

Krimvakta i Stjørdal bekrefter at de har mottatt anmeldelsen. Sondalsskogan ANS har også tidligere anmeldt en av de fastboende for å ha kjørt ned bommen i fjor.

Kjørte ned bommen

Også i forrige uke ble bommen kjørt ned.

- Strømmen var borte, og bommen sto fast. Jeg måtte kjøre kona på jobb, så jeg hentet traktoren og kjørte rett gjennom, sier Brobak.

Styreleder Olav Einang i Sondalsskogan ANS, hevder på sin side at bommen går opp 45 grader når strømmen går og at en personbil skal klare å kjøre gjennom.

- Jeg ser ingen grunn til at han måtte kjøre ned bommen, sier Einang.

Se tv-intervjuet med de fastboende øverst i artikkelen.

- Folk unnlot å betale

Siden 1965 har hyttefolk og andre, utenom trafikk til de fastboende, vært pålagt en avgift for å benytte seg av den private veien. Tidligere sto det, som på mange andre private veier i landet, en kasse ved veien som man la betalingen i. Først i 2003 begynte de fastboende å betale årsavgift.

Og i februar 2013 ble den elektroniske bommen satt i drift av vegeier.

- Det første året økte inntekten med 25 prosent. Det viser at mange hadde sneket og unnlatt å betale tidligere. Vi var nødt til å sette opp bommen for å få inn penger til vedlikehold, sier styreleder Olav Einang.

Selskapet er et privat skogeierselskap som eies av en samling gårdbrukere i Hegra. Nils Sundal, en av de som anmelder Sondalsskogan ANS, er også medeier i selskapet.

- Jeg stemte for elektronisk bom, men visste ikke hva det gikk ut på. Jeg trodde ikke at våre rettigheter skulle settes til side, sier Sundal.

Tre rettsaker

De fastboende raser over plasseringen av bommen, betalingsløsningen for gjestene og at de ikke har fått noe informasjon fra vegeier.

- Det kom aldri noen nabovarsel da den elektroniske bommen kom. Vi leste i avisa at den som hadde betalt årsavgift kunne komme og hente en brikke, som kostet 200 kroner. Vi spurte hvordan ungene våre skulle komme gjennom bommen. De måtte betale, fikk vi høre, sier Astrid Gylland.

Partene har vært i retten tre ganger. To ganger i jordskifteretten og en gang i tingretten. Den største uenigheten har dreid seg om hvorvidt «vederlagsfri kjøring til eiendommene» bare gjelder de fastboende, eller også de som kommer på besøk.

Nå er det imidlertid slått fast i tingretten at det gjelder all kjøring.

Vil flytte bommen

De fastboendes løsning er at bommen erstattes med et «innkjøring forbudt»-skilt og et underskilt der det står: «gjelder ikke kjøring til eiendommene». Eller at bommen blir flyttet til innenfor eiendommene.

Dette ser styreleder Olav Einang ikke på som en mulighet.

- Har vi ikke bom, så sniker folk. Og vi kan ikke flytte bommen. Veien er en mil lang. Flytter vi bommen innenfor eiendommene deres er det bare to kilometer igjen av veien. Det er utfartsterreng for turister før man kommer så langt, og da mister vi mange betalende, sier Einang.

Sondalsskogan ANS, som benytter veien til tømmerkjøring, har nå sendt saken til jordskifteretten. Einang har ingen tro på at partene selv finner en løsning.

- Det som hadde vært best for alle var om kommunen tok over veien. Men for at det skal være interessant, må vi ruste opp veien. Og for å ruste opp må vi ha inntekter. Så vi føler vi er bundet på både hender og føtter i saken, sier Einang, som likevel tror bommen er kommet for å bli.

Ikke kommunalt

Stjørdal kommune var med på å fastsette bomavgiften på veien i Hegra, men utover det har kommunen ikke vært en part i konflikten.

- Dette er en privatsrettslig konflikt. Kommunen har på selvstendig grunnlag, og i dialog med de involverte partene, arrangert et møte der vi har oppfordret til å søke en minnelig løsning. Utover det har vi ikke vært involvert, sier ordfører Ivar Vigdenes i Stjørdal kommune.

Han sier at det ikke har vært aktuelt så langt å ta over skogsveien.

- Alle som sitter med en privat vei med veldikeholdsansvar skulle nok gjerne sett at kommunen har tatt over. Men det har ikke vært et tema så langt i denne saken, sier Vigdenes.

Astrid og Leif Gylland vil ikke invitere til bursdagsfeiring fordi de synes det blir flaut å styre med kvitteringer og vekslepenger. Foto: Frank Lervik
Eystein Brobak, Nils Sundal, Astrid Gylland og Leif Gylland har anmeldt vegeier Sondalsskogan ANS for ikke å ha lagt til rette for avgiftsfri kjøring til eiendommene. Foto: Frank Lervik