- Vi synes ikke dette produktet har noe i markedet å gjøre. Det øker ikke trafikksikkerheten, snarere tvert imot. Varslingen tar bort det momentet som bidrar til at folk kjører etter fartsgrensen. Vi mener slike produkt burde vært forbudt, sier distriktsleder i Trygg Trafikk i Trøndelag, Frode Tiller Skjervø.

- Kan det ikke føre til at farten settes ned når man får vite at politiet er ute?

- Jo, det er sant, men det viktige er at farten antagelig blir høyere når man får vite at det ikke er kontroll. Dersom man skal lete etter hvor politiet er, blir det feil. Vårt syn er at dette ikke er med og øker trafikksikkerheten, og vår oppfordring til folk er å ikke benytte seg av dette produktet. De som kjøper dette er absolutt de som ikke burde hatt det. Og det gjelder ikke bare fart, men også ruskjøring, sier Tiller Skjervø.

Distriktsleder i Trygg Trafikk i Trøndelag, Frode Tiller Skjervø.

Les også: Så mye koster det å kjøre for fort i år

- Bidrar til å gjøre politiet synlig

Magnus Wester i SafeDrive AS sier han har solgt tusenvis av enheter nå på nyåret. Han synes ikke Trygg Trafikk er spesielt oppdaterte i sine synspunkter.

- Politiets oppdrag er å være synlig og vi bidrar til det. Våre kunder er ikke rånere. Den største gruppen er folk som kjører mye gjennom jobb. For mange av dem er det ikke bare viktig å unngå bot, men også prikker på førerkortet. Mister de lappen kan de også miste jobben. Vi selger mye til firma som ønsker å være ekstra oppmerksomme når de er ute på veien, sier Wester.

- Varsler ikke promillekontroller

Når det gjelder rus, sier Wester at de har nulltoleranse i sitt system for å varsle promillekontroller.

- Systemet varsler alle typer kontroller, unntatt promillekontroller. Ruskjøring skal vekk fra veiene våre. Folk setter ikke opp farten som følge av vårt produkt, de setter ned farten. Vi mener det har en oppdragende effekt. Vi sover godt om natten med tanke på det produktet vi selger, sier Wester.

Les også: Sjåfører får vite om politiets aktivitet på sosiale medier og mobilapper

- Ikke pålitelig

Både Trygg Trafikk og politiet peker på at systemet ikke er ett hundre prosent pålitelig.

- Folk kan bli lurt, sier Tiller Skjærvø

- Hvilket grunnlag har du for å si det?

- Jeg vil tro det er vanskelig for dem som leverer tjenesten å ha full kontroll på hvor politiet til enhver tid befinner seg. Politiet forflytter seg og har en del skjulte kontroller. Det er vanskelig å ha full kontroll på hvor de er, sier Tiller Skjervø.

Les også: Sju fikk bøter og én sjåfør fikk førerkortet beslaglagt etter en UP-kontroll

Politioverbetjent Håvard Tømmervold, som er faglig leder trafikk ved Sentrum politistasjon, støtter Tiller Skjervø i at tilbudet er lite pålitelig.

- Når kontrollene blir varslet er de som regel over eller flyttet. Vi oppleverer dette som svært lite effektivt for dem som bruker det. Du har ingen garanti på at varslene stemmer. De som tilbyr tjenesten er avhengig av å bli oppdatert av sine kunder, og så skal de igjen sende ut varsling. Jeg ser på dette mer som et sosialt medie-opplegg. Jeg hadde aldri kjøpt et slikt produkt, sier Tømmervold.

Han sier at dette er noe han bryr seg svært lite om.

Politioverbetjent Håvard Tømmervold er faglig leder trafikk ved Sentrum politistasjon i Trondheim. Foto: Steinar Fugelsøy (arkiv

- Vi kan ikke gjøre noe med det, og bruker da heller ikke energi på det, sier Tømmervold.

Fylkets trafikksikkerhetsutvalg i Nord-Trøndelag sendte i november 2017 inn et forslag om å forby salg av slike produkter. Det ble nedstemt i Samferdselsdepartementet, etter at de hadde fått svar fra Justis- og beredskapsdepartementet og Politidirektoratet om at varsling av kontroller ikke bør reguleres. I begrunnelsen fra direktoratet heter det blant annet at varsling av politikontroller ikke gir konkret informasjon om tid og sted.

- Vi ønsket et forbud med grunnlag i trafikksikkerheten. Dette tar oppmerksomheten bort fra veien og kjøringen, sier Edvard Øfsti som var leder i trafikksikkerhetsutvalget i nordfylket før Trøndelag ble slått sammen.

- Fungerer godt

Wester sier han har tall på at systemet fungerer godt.

- Våre undersøkelser sier at 90 prosent av kontrollene varsles allerede i det politiet rigger opp for kontroll. Vi har flere 100 000 varslere, sier Wester.

Les også: – Du lurer ikke politiet, du lurer deg selv og dem du er glad i

Gründeren startet med SMS-varsling, før han nå i høst satte i gang salget av sitt nyeste produkt: GPS Radar. Salget startet i Trøndelag, men vil utvides til hele landet før sommeren.

Systemet varsler også om fotobokser.

- Vi har tre utviklere i Storbritannia og tre i Trondheim. Vi har 15 selgere og fire personer i administrasjonen, sier Wester som holder til i Namsos.

Firmaet SafeDrive AS har investert flere millioner i produktet. Magnus Wester er daglig leder. Han er også største aksjonær i firmaet. Stp Invest AS, Hoddø Invest AS og Silan Invest As er de andre aksjonærene.

Veiledende priser for GPS Radar er 1990 kroner, pluss 199 kroner i måneden for abonnementet.