Det sier regiondirektør Roger Helde i Forbrukerrådet Midt-Norge til adressa.no.

Eget team på Røros

– Det er bakgrunnen for at vi i år stiller med et team fra Forbrukerrådet på Rørosmartnan for å informere om deres kjøpsretter under et slikt arrangement, sier Helde.

Rørosmartnan er en mangehundreårig handelstradisjon, og Helde forteller at Forbrukerrådet i Midt-Norge har tatt turen fra Trondheim for å informere folk med et team der de blant annet kan snakke med en jurist.

Snakker om kjøpsrettigheter

– Vi ser Rørosmartnan som en god møteplass for å snakke om kjøpsrettigheter. Vi kan blant annet forteller at du kan ha angrerett for varer som koster mer enn 300 kroner på martnan, sier han.

Det er første gangen Forbrukerrådet stiller med egne folk på denne martna, men Helde forteller at man senest i fjor hadde et tilfelle hvor en person hadde kjøpt en massasjestol til rundt 10000 kroner uten at han fikk noen opplysninger om sin angrerett.

Lett å impulshandle

– Mange har lett for å handle på impuls, og det kan ofte være snakk om dyre varer. Da er det viktig å være klar over at det skal følge et angrerettsskjema med varen dersom prisen er over 300 kroner og selges utenom fast utsalgssted, sier han.

Helde forteller at man selvsagt også har krav på kvittering, og akkurat det har man ikke registrert som noe problem på Rørosmartnan.

–Ta kontakt!

– Vi har hatt lignende stunt under martnan i Trondheim, og publikum som ønsker kontakt med oss på Røros i dag kan bare se etter våre folk, som er utstyrt med godt merkede, gule vester. De vil primært vil være å finne i Kjerkgata sier Roger Helde.

Dersom du vite mer om angre- og bytterett kan du finne opplysninger her.

Roger Helde minner om at angreretten også gjelder for varer som er kjøpt utenfor fast utsalgssted. Foto: Kjell Håkon K. Larsen