Det konkluderer rapporten fra Statens Havarikommisjon fortransport, som ble offentlig onsdag.

Tre tyske statsborgere omkom da et  Cessna-fly styrtet på nordsida avMellomfjella, som ligger mellom Søvatnet og Storvatnet i Bjugn kommune 10.august i fjor.

Flyet var på vei fra Leknes lufthavn i Nordland tilTrondheim lufthavn Værnes da ulykken skjedde.

Varslet ikke om dårligere vær

Ifølge rapporten ble været dårligere for strekningen Rørvikog Ørland enn det flyplassvarslene tilsa to timer på forhånd.

Lufttrafikktjenesten opplyste ikke piloten om de uventededårlige siktforholdene som hadde inntruffet i Rørvik.

Etter at flyet hadde passert øst for Rørvik meldte pilotenselv fra om at han ville følge kysten sørover på grunn av dårlig vær. Hanvarslet ikke fra om at de trengte hjelp eller var i nød på noen måte.

Lufttrafikktjenesten opplyste piloten om fire kilometer siktpå Ørland, og var deretter aktiv med å skaffe til veie og formidle opplysningerom værforholdene. Piloten gjorde et forsøk på å fly innover landet over Jøssundfjorden, men måtte avbryte på grunn av dårlig sikt.

Det er ikke kjent hvorfor flyet forlot kystlinjen og inn ikupert terreng.

Ble totalvrak

Observasjoner fra vitner tyder på at flyet var klar av skyerlike før havariet, men at det fløy i svært lav høyde over kupert terreng. Iområdet var det redusert sikt på grunn av tåkeskyer som lå ned på toppene.

Flyet kolliderte i bratt vinkel og ble totalvrak. Spor på ulykkesstedet tyder på at flyet steilet før det traff bakken.

Obduksjonen av piloten viste ikke tegn til sykdom, ellersport av rusmidler eller andre bedøvende midler. det er heller ikke avdekketfeil ved flyet som kan ha bidratt til ulykken.

Ber Luftfartstilsynet se på værrapporter

På tidspunktet mellom to rapporteringer av været gikk siktenned fra ti kilometer til to kilometer. Disse rapportene for været, kalt METAR, offentliggjøres for hvertime, eller for få timers intervall.

Ved plutselige værforandringer kan detsendes ut rapport uavhengig av tidspunkt.

Statens havarikommisjon berLuftfartstilsynet vurdere om bestemmelse for flyværtjenesete bør endres slik atdet blir raskere kunngjøringer av betydelige endringer i været.

Flyvraket lå vanskelig til i en fjellskrent. Foto: GLEN MUSK
Fronten av vraket. Motoren ligger oppå den foldede høyrevingen. Foto: Statens Havarikommisjon
Bilder fra 330-skvadronen viser hvor havaristedet var.
Ulykkesstedet sett mot nordøst. Hytta nede ved vannet der øyenvitnet befant seg er synlig i bakgrunnen. Foto: Statens Havarikommisjon