For første gang arrangerer Ungt Entreprenørskap felles fylkesmesse for alle videregående skoler både i Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag.

- Her blir det vist mye kreativitet. Det som her er skapt vil være en døråpner og en veiviser inn i fremtiden, sa Johannes Sandstad, fylkesvaraordfører i Nord-Trøndelag under åpningstalen.

Han hevdet at standene og presentasjonene på fylkesmessen for de unge entreprenørene ikke står tilbake for de påkostede presentasjonene på Norskehavskonferansen som foregår samtidig.

Kåring av vinnere

På slutten av dagen i dag blir det premiering i 17 kategorier deriblant beste ungdomsbedrift i begge fylkene, beste selvproduserte produkt, gourmetprisen for beste matopplevelse og vinnere som får billett til NM i «Ungt Entreprenørskap».

Juryene som består av 60 kompetente folk fra lokalt arbeids- og næringsliv skal velge fem ungdomsbedrifter som skal reise til NM for Ungdomsbedrifter i slutten av april. På Norges Varemesse på Lillestrøm vil elevene konkurrere mot de beste fra hele landet. Vinneren av hederstittelen «Norges beste Ungdomsbedrift 2014» skal representere Norge i europamesterskapet i Tallinn.»

Hvem som skal kapre billettene til NM blir ikke klart før i kveld. Juryene har imidlertid forhåndsvurdert kandidatene og presenterte resultatet i seks kategorier like etter åpningen. Det ble delt ut forhåndsvurderte priser for beste markedsføring, beste kundeopplevelse på nett, beste forretningsplan, beste reklamefilm, beste logo og beste EWB (Enterprise Without Borders).

Sør-Trøndelag dominerte

Det var de videregående skolene i Sør-Trøndelag som hevdet seg best. Den eneste skolen i Nord-Trøndelag som sikret seg en topplassering var Ole Vigs skole i Stjørdal som vant prisen i kategorien EWB.

Blant skolene i sørfylket var Thora Storm videregående skole godt representert. Deriblant «Varm hvile» som fikk førstepris for beste markedsføring og en tredjeplass for beste kundeopplevelse på nett.

- Vårt produkt er et stilrent og komfortabelt pledd som enkelt festes med knapper til dynen. Slik unngår du at pleddet krøller seg og faller av i løpet av natten, forklarer Julie Uttian, der hun står på standen sammen med resten av staben i Varm hvile, Gina Bugten Dinesen og Ane Dypdal Kjærvik.

De tre jentene forteller at de har gjennomført en markedsundersøkelse som viser at det er stor interesse for produktet, spesielt blant eldre mennesker. Den kreative ungdomsbedriften har halt i land en avtale med Gausdal Sewing Industry, som har kontrakt med en kinesisk bedrift som skal produserer teppet.

- Jobbes knallbra

- Det spirer i Trøndelag og det jobbes knallbra med ungdomsbedriftene i fylkene våre. Vi har ennå ikke vunnet NM, men jeg har stor tro på at en av våre bedrifter kan gå helt til topps i år. Det ville vært fantastisk, sier Randi Haugen, fungerende leder av Ungt Entreprenørskap Trøndelag.

Haugen fremholder at skolenes satsing på ungdomsbedrifter er viktig fordi det bygger broer mellom skole og næringsliv, ressursene og kreativiteten kommer til uttrykk hos hver enkelt elev. Entreprenørskap og ressursforståelse er viktig utdanningsmål. Virksomheten er dessuten viktig i forhold til verdiskapingen.

Karl Klingsheim, styreleder i Ungt Entreprenørskap Trøndelag og Managing Director NTNU Technology Transfer sier det slik:

-Det er de unge som skal bringe Trøndelag inn i fremtiden. Det bor mye kreativitet og skapertrang i ungdommene våre, men de må få slippe til. Ungdomsbedrift gir elevene verdifull erfaring med samarbeid, verdiskaping og samhandling med det virkelige liv.

Han mener Ungt Entreprenørskap gjennom femten års drift i fylkene har befestet sin rolle som den viktigste brobyggeren mellom skolene og næringslivet.

I 2013 var det 1321 elever i videregående skoler i Trøndelag som drev ungdomsbedrift. Det utgjør 22,3 prosent av et årskull. 1340 personer fra arbeids- og næringsliv bidro på ulike måter til læring for elevene i fylket.

80 ungdomsbedrifter og 500 elever har inntatt Magneten kjøpesenter i Levanger for å vise seg frem for dommere og publikum. Foto: Leif Arne Holme