Ordførerne i Levanger, Verdal, Steinkjer, Inderøy og Verran mener det er å gå baklengs inn i fremtiden med en delt løsning mellom godsterminal på Heimdal og havneanlegg i Orkanger.

De har med økt interesse og voksende skepsis merket seg at en delt utbygging sør for Trondheim vil få en prislapp på nærmere syv milliarder kroner. De har dessuten notert seg at Schenker-sjef Knut Eriksmoen i mandagens utgave av Adresseavisen advarte mot at godsterminalen kan bli forsinket med flere år.

En mulighet som glipper

– Vi føler at hele regionen er i ferd med å gi fra seg en gigantisk mulighet til å etablere et integrert logistikknutepunkt som ligger i umiddelbar nærhet til kjerneområdene både for befolkning og næringsliv, sier Verdals ordfører Bjørn Iversen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens utspill om å velge delt løsning mellom Heimdal og Orkanger ser ordførerne på Innherred som et uttrykk for «en vilje til å skjære gjennom» etter mer enn tjue års krangling om hvor et logistikknutepunkt skal ligge. Å flytte godsterminalen fra Brattøra til Heimdal er på ingen måte en fremtidsrettet løsning, mener ordførerne.

Vei blir vinneren

De oppsummerer at alternativet som ligger på bordet vil medføre at mer gods blir overført til vei. Sjø, bane og ikke minst miljøhensyn er taperne. Levangers ordfører Robert Svarva underslår ikke at lastebilnæringen er en viktig næring, men er slett ikke fornøyd med at det nettopp er denne næringen som har trukket vinnerloddet.

– Nå må vi løfte blikket og se 50–60 år frem i tid. Da kan vi ikke velge en løsning som er utdatert allerede i dag, sier Robert Svarva.

Innherredskommunene er representert i styret for Trondheim havn og de mener å ha ryggdekning i havnestyret for sitt utspill om et siste forsøk på omkamp. At vei, sjø, jernbane og flytransport møtes tett på hverandre i Stjørdal er argumenter som ordførerne gjerne løfter frem, og de påpeker dessuten betydningen av at Meråkerbanen står foran en opprustning som åpner en moderne og etterspurt transportkorridor mot Midt-Sverige.

Vanskelig for Stjørdal

Stjørdals ordfører Ivar Vigdenes var ikke invitert til ordførerutspillet i Verdal. I Stjørdal har det vært stor lokal motstand mot å etablere et logistikknutepunkt i kommunen. De andre ordførerne på Innherred skjønner at saken er komplisert for Stjørdal. Dessuten står man foran et lokalvalg. Likevel skjønner de lite av at en kommune kan si nei til flere hundre nye arbeidsplasser.

– Når ikke lokalpolitikerne i Stjørdal toner flagg selv, gjør vi det, sier Robert Svarva.

– I noen saker må lokaldemokratiet vike. Dette er en regionsak. Dette er en landsdelssak, sier Bjørn Iversen.

De vil ikke presse Stjørdal kommune ytterligere med for eksempel en skriftlig henvendelse. Derimot vil de tilskrive Samferdselsdepartementet og anmode samferdselsministeren revurdere sitt syn på hvordan godshåndteringen i landsdelen skal organiseres.

Utspill: Ordførere med samlet utspill om godsterminal og logistikknutepunkt. Inderøys ordfører Ida Stuberg, ordfører i Levanger Robert Svarva, varaordfører i Steinkjer Grete Bækken Mollan, Verdals ordfører Bjørn Iversen og Verrans ordfører Bjørn Skjelstad. Foto: Jan Erik Roel