Biogasstart snart. De venter på at politikerne skal gi klarsignal til å bruke biogass på bussene i Trondheim. Amund Saxrud adm. dir ved Norske Skog Skogn (tv), Håvard Wollan adm.dir i Biokraft, Håkon Welde, daglig leder Trønderenergi Invest og Eliv Flakne, kommunikasjonssjef i Enova. Foto: Leif Arne Holme

En stor del av råstoffet til biogassproduksjonen vil være vraket laks fra havbruksnæringen langs kysten. Resten skal hentes fra avløpsvann og slam fra Norske Skog Skogns papirfabrikk.

- Med finansieringen fra Enova har vi også investorer og banker som ønsker å være med på å realisere fabrikken. Vi håper at spaden snart kan settes i jorda, sier Håvard Wollan, administrerende direktør i Biokraft AS.

- Biokraft har gjort et veldig grundig forarbeid og har synliggjort hva som er nødvendig for at dette skal bli mer enn en veldig god idé. Økt biogassproduksjon er et sentralt grep for å redusere klimautslippene fra transport. Vi mener derfor at det er riktig og viktig å investere så mye i disse to prosjektene sier administrerende direktør i Enova, Nils Kristian Nakstad.

Ett prosjekt ble to

Biokraft AS har lenge hatt planer om å starte opp produksjon av biogass med avfall fra oppdrettsnæringen som råstoff. Etter at selskapet inngikk en avtale med Norske Skog ble det bestemt at anlegget skulle bygges på Fiborgtangen. I tillegg til produksjonen basert på fiskeavfall ble det nå mulig å lage biogass fra avløpene til papirfabrikken. Biokraft har tidligere fått tilsagn om støtte fra Enova til begge produksjonsformene gjennom to ulike prosjektsøknader.

I de to–tre årene som har gått siden disse tilsagnene ble gitt, har prosjektene utviklet seg såpass mye at Biokraft etter dialog med Enova besluttet å trekke søknadene og dermed også si fra seg tilsagnene. Biokraft søkte i stedet om støtte til to nye prosjekter. Dette resulterte i at Biokraft nylig fikk innvilget 60 millioner til et anlegg som skal bruke fiskeavfall til å lage drivstoff, og 22 millioner til produksjon basert på avløpsslam.

Investering på 330 mill. kroner

Ifølge de nye prosjektplanene skal det produseres 20 GWh biogass fra avløpsvannet og 80 GWh basert på fiskeavfall. Biobrensel fra papirfabrikken sørger for at også selve produksjonsprosessen blir fornybar. De totale investeringene er beregnet til 330 millioner kroner

En viktig endring sammenlignet med de opprinnelige prosjektene, er at anlegget som skal utnytte energipotensialet i avløpsvannet til Norske Skog Skogn, nå blir en integrert del av renseprosessen til avløpsvannet i stedet for et selvstendig anlegg.

- Vi er godt fornøyd med å ha etablert avtalen med Biokraft. Vi har stor tro på prosjektet, og det er gode synergier med Norske Skogs eksisterende virksomhet på Skogn, sier administrerende direktør Amund Saxrud i Norske Skog Skogn AS.

Venter på bussene

Den siste biten som må på plass for Biokraft er å inngå avtaler om leveranser av drivstoffet som skal produseres. Utgangspunktet for prosjektet har hele tiden vært at biogassen skal brukes i bussene i Trondheim

-Til tross for at signalene hele tiden har vært veldig entydige, venter vi fortsatt på den endelige beslutningen. Vi har respekt for at dette er krevende prosesser, men det har nå gått over ett år siden vi leverte tilbudet vårt. Inntil videre er vi tvunget til å vente med endelig investeringsbeslutning og byggestart, Før vi går i gang med byggingen må vi vite at vi har en viss avsetning på biogassen, forklarer Håvard Wollan.

Dette er også forutsetning for at Enova skal gå inn i prosjektene.