De går begge på matfag VK1 ved Levanger videregående, og sammen med alle de andre elevene i firmaet «Mat rett og slett» jobber de nå hardt for å vinne flere priser under fylkesmønstringa for ungdomsbedrifter på Magneten kjøpesenter den 6. mars.Mens Unni Haugen sikter seg inn på en jobb i næringsmiddelindustrien, aller helst som utvikler av mat og drikke, håper Kristoffer Brandtzæg på en jobb i restaurantnæringa eller på et storkjøkken. Men begge har ambisjoner, og vil gjerne være med på å utvikle norsk matkultur.- Jeg er bare 17 år , og jeg vet ikke helt hva jeg skal velge videre. Men det er artig å etablere elevbedrift slik at vi kan få presentert oss og vise hva vi kan.

Kjetil og Kjartan

Unni er markedssjef i ungdomsbedriften og er spesielt stolt over tomatchutneyen, som visstnok ikke finnes maken til her på berget. Elevbedriften driver også med catering, og hadde før helga en bestilling på tapas til 150 personer.- Vi kan lage det meste, og er selvfølgelig avhenging av gode tilbakemeldinger. Men jeg tror ikke vi står tilbake for noe andre. Vi er en gjeng ambisiøse ungdommer. Mens fylkesmessa de senere årene er blitt arrangert på offentlige steder, flyttes nå det hele ut til et kjøpesenter. Det gjøres for at ungdommene skal få flere publikummere og ikke minst blest om det de holder på med. Dessuten er den populære duoen Kjetil og Kjartan fra TV 2 engasjert som konferansierer. De har i tillegg til å lage humorprogram på tv også reist land og strand rundt på skoleturneer mot mobbing. - Det er artig at ungdommene kommer hit. Derfor ville vi også gjøre litt ekstra stas på dem, sier Lars Heirsaunet, senterleder på Magneten. - Vi er også avhengig av at det etableres næringsvirksomheter i området slik at det kommer nye arbeidsplasser.

Utrolig skaperkraft

Både Holger Torset i Ungt Entreprenørskap og arrangementsansvarlig Aud Lien Sellæg håper det blir «stinn brakke» på Nord-Trøndelags største kjøpesenter. - Her får ungdommene møte publikum på en annen måte. Det er viktig at folk får se den utrolige skaperkraften til de over 40 elevbedriften som stiller ut sine produkter. Dette handler om fremtid, samspill og skaperglede, sier Torset og Sellæg. Det er ungdomsbedrifter fra hele Nord-Trøndelag som presenterer sine bedrifter fra egen stand og selger sine produkter. De blir vurdert av en jury og kan vinne prise og avansement til det nasjonale mesterskapet. Meningen er at ungt entreprenørskap skal inspirere til nytenking, utvikling av forretningsideer og kompetanseheving.- Innsatsen fra mange aktører fører til at det bygges bro mellom det lokale næringsliv og utdanningssystemet. På denne måten kan entreprenørskap bli en naturlig del av skolehverdagen alt fra første klasse.Holger Torset sier likevel at det ikke er meningen at alle skal starte egen bedrift om noen år. - Det er bare knapt 25 prosent av disse som vil gjøre det. Men for de resterende er erfaringen med ungdomsbedrift likevel verdifull å ta med seg når man skal skaffe seg jobb i fremtiden, mener Torset.

Liker fornøyde kunder

Unni og Kristoffer sier at ungdomsbedriften «Mat rett og slett» skal konkurrere om flere gjeve priser enn bare beste gastronomiske nisjeprodukt. De håper også å hevde seg i klassene for beste bedrift og beste innovative bedrift. - Det er masse å strekke seg etter, sier de to, som også kan fortelle at bedriften har hatt stor suksess med åpen restaurant på skolen. - Det er alltid godt å se når kundene er fornøyde. Det viser at vi kan noe, mener de.

Foto: LEVIN NESTVOLD jr.
Foto: LEVIN NESTVOLD jr.