Det forteller teamleder i Nettbuss, Stein Andersen, til adressa.no. Han er nærmeste leder til sjåføren som kjørte bussen hvor det natt til lørdag oppsto masseslagsmål og har hatt tett dialog med sjåføren gjennom natten og morgentimene.

- Han opptrådte rolig og har forholdt seg til de rutinene vi har. Da sjåføren forsto at ting eskalerte, varslet han politiet. Deretter tok han kontakt med meg. Han unngikk å gripe inn, forteller Andersen.

Når en situasjon som den i natt oppstår, forteller teamlederen at det er to ting som må ordnes. Selskapet må sørge for at passasjerene kommer seg videre og de må sørge for at sjåføren blir ivaretatt.

- Jeg fikk ordnet ny buss. Men fordi politiet holdt folk tilbake, fungerte den i begynnelsen som varmestue, sier Andersen.

Får fri

Og mens den nye sjåføren overtok ansvaret for de gjenværende passasjerene, ble den opprinnelige sjåføren tatt med til stasjoneringsstedet til Nettbuss i Stjørdal. Her fikk han snakket ut med det lokale verneombudet før han ble fraktet hjem.

- Jeg regner med han sover nå. I kveld skulle han egentlig på jobb igjen, men vi setter inn en annen sjåfør for ham, forteller Andersen.

Når adressa.no snakker med ham lørdag formiddag, har ikke selskapet rukket å diskutere om man skal sette inn ekstra mannskap på bussene som skal frakte feststemte mennesker fra Trondheim sentrum natt til søndag.

- Det får vi eventuelt diskutere utover dagen. Samtidig må vi huske på at dette er et ekstremt unntakstilfelle. På akkurat denne ruta kjenner dessuten sjåførene de fleste passasjerene og er på fornavn med dem, sier Andersen som advarer mot forhastede tiltak basert på nattens hendelse.

Erfaren sjåfør

- Vi har innført enkelte tiltak for å sikre passasjerer og sjåfør, for eksempel å holde kontantbeholdningen på et minimum for å unngå ran. Samtidig må vi huske at vi lever i et trygt land.

Andersen forteller at det i helgene er noe høyere terskel for hva man aksepterer fra passasjerer. Samtidig har sjåførene rett og plikt til å nekte passasjerer om bord-stigning eller sette av passasjerer dersom man opplever at disse er til sjenanse for de andre passasjerene.

- Sjåføren vår opplevde det som en rolig tur helt frem til det eskalerte og reagerte ikke på noe. Denne saken viser at vi trenger sjåfører som har god kontakt med passasjerene og har roen til å takle situasjonen når noe uventet skjer, sier Andersen.