- Vi vet at veldig mange benytter anledningen til å reise regionalt i høstferien. Til å besøke venner og familie, eller dra på hytta, sier reiselivssjef May Britt Hansen i Trøndelag Reiseliv.
En ny undersøkelse fra NHO Reiseliv viser at syv av ti nordmenn planlegger en ferie eller fritidsreise i høst.
Av dem som skal på reisefot, svarer hele 51 prosent at de skal holde seg innenlands. Seks prosent mer enn i fjorårets undersøkelse.
Det merkes hos reiselivsnæringen i Trøndelag.
- Reiser året rundt
- Nordmenn reiser utrolig mye. Uansett om du kaller det høst- eller sommerferie, så reiser vi mye hele året. Det har vært en fin sommer og gode temperaturer nå i høst, noe som gjør at folk får enda mer lyst til å reise mer i sin egen region, mener Hansen.
Det betyr penger i kassen hos fylkets reiselivsaktører.
- Vi er glade for alle tall som er med på å forlenge sesongen til næringen som vi representerer. Da er det bedre muligheter for næringen vi representerer til å drive inntjening gjennom hele året.
Hun forteller at Trondheim og trøndelagskysten har gjort det spesielt bra hittil i år, og trekker fram Hitra og Frøya.
- Tidenes sesong
Det er for tidlig å si noe om tallene fra årets høstferie, men reiselivssjefen forteller at Den Gyldne Omvei har hatt tidenes beste sesong.
- Vi har hatt økt besøkt fra mai og ut hele august. Veldig mange har vært innom på grunn av fint vær, fine omtaler og fin markedsføring, forklarer leder Liv Elin Olsen i andelslaget Den Gyldne Omvei.
Den populære veistrekningen går gjennom Inderøy kommune, hvor lokale aktører tilbyr mat og andre opplevelser til reisende langs ruten.
- Jeg synes undersøkelsen stemmer med det vi ser. Vi har hatt en veldig økning i antall besøk og håper at dette kan vedvare en stund, gjerne neste år også. Det gir oss veldig påfyll av ny energi til å fortsette videre, beskriver Olsen.
Den Gyldne Omvei fungerer som et fellesskap der hver enkelt bedrift har sin egen økonomi og eventuell utviklingsplan.
- Vi har ikke noe system for å registrere antall besøkende, men vi har hatt økning i omsetningen og har sett at vi har hatt mye mer besøk i år.
- Høstferien er alltid bra
At nordmenn reiser stadig mer innenlands kommer ikke som noe sjokk hos Stokkøya Sjøsenter.
- Vi har godt belegg hver høst og kan ikke si at det er noe stor forskjell i år. Året gjennom merker vi at det er mest norske turister hos oss, sier Ingrid Langklopp som er styrets leder.
Strandbaren på Hosnasand er en populær destinasjon i Sør-Trøndelag og ble av CNN topplistet i konkurranse med strandperler i Thailand, Mexico og Peru.
Stokkøya er CNNs favoritt
Hun forteller at mange kommer til Stokkøya for å oppleve noe annet enn bare sol og parasoller.
- Det er ikke alle som vil på sydentur. Mange er interessert i storm, høst og vinter. Vi merker at det er flere som snakker om slike opplevelser og vi prøver derfor å legge til rette for det. Det er sjelefred å se på stormen når man har det varmt og godt innendørs, mener Langklopp.
- Økt kjøpekraft
Rundt 1000 personer ble spurt i undersøkelsen som TNS Gallup gjorde for NHO Reiseliv.
Spørsmålene var utformet slik at man kunne velge flere reiser, enten det er i Norge eller utlandet.
- På 60-tallet reiste vi i Norge fordi det var billigst. Nå har vi økt kjøpekraft og kan velge Norge fordi vi har lyst, sier administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv i en pressemelding.
Mens turisme i eget land blomstrer, viser tallene en liten nedgang av nordmenn som velger utenlandsferier i høst.
Riktignok er nedgangen kun på tre prosent.
- Det er svært hyggelig at vi har fått en økning i andelen nordmenn som velger høstreiser i Norge. Denne årstiden byr på utrolig mange flotte opplevelser i Norge, fra sykling i Trysilfjellet til fuglekikking på Ørlandet og nordlysjakt i Tromsø, mener Krohn Devold.