Det var i begynnelsen av februar at Ketil Sandberg fra Jøa utenfor Namsos var på IKEA i Trondheim for å kjøpe kjøkken. Da handelen var gjort ble de rådet til å bestille frakt i tillegg.

- Vi syntes det hørtes greit ut, så vi kjøpte frakt. Da trengte vi ikke være redd for å glemme å ta oss med noe, sier han.

Da IKEA kontaktet Sandberg og fortalte når kjøkkenet var klart til levering, spurte de hvor nærmeste kai var. Sandberg fikk da beskjed om at fraktselskapet Bring bare kunne levere varene til nærmeste kai.

- Det henger ikke på greip

Etter å ha snakket med hele fem kundebehandlere, ble Sundberg kontaktet av IKEA forrige fredag.

- Da kom de med et nytt tilbud og sa at de skulle ha 2500 kroner for å frakte kjøkkenet den siste milen. Det henger jo ikke på greip, sier en irritert Sandberg.

Ifølge Sandberg har de den siste tiden bygget hus på tomta på Jøa. Varer som har blitt levert fra Bring har blitt levert helt hjem til gården. Sundberg vet også om personer på Jøa som har fått varer fra IKEA fraktet helt hjem, uten ekstra kostnader.

Oppgitt

- Jeg vet om minst tre personer som har fått det. Det kjøres jo tungtransport over til øya hele tiden, så jeg skjønner ikke hva som skal være problemet. I tillegg går det en ferje over sundet hver halvtime, og turen tar ikke mer enn fem minutter. Varene er for tunge til å ha på hengeren min, så jeg må få det fraktet over, sier han oppgitt.

Nå vet ikke Sandberg hva han skal gjøre. Forventet leveringstid er i dag og kjøkkenet må på plass.

- De er jo helt umulige. Nå må jeg nesten betale frakten, så får jeg klage på summen i ettertid.

- En glipp fra IKEA

Jan Thommesen er kommunikasjonsrådgiver i IKEA. Han sier at avtalen de har med transportøren går ut på at de kun frakter dit det er kjørbar vei.

- I dette tilfellet handler det om fastlandsforbindelse. Det er med andre ord ikke tilrettelagt for tungtransport. Leveringsvilkårene for hvor vi leverer finnes i sin helhet på nettsidene våre, sier han.

Han sier videre at det er en glipp fra IKEA som har gjort at enkelte har fått levert varer til døren.

- Grunnen til at de har levert tidligere og ikke nå, er det trolig fordi vi gjør revisjoner av postnummerne to til tre ganger i året. Mest sannsynlig har bestillingen kommet inn mellom to revisjoner. Da har man ikke fanget opp at postnumrene ikke er en del avtalen. Hvis det er snakk om mindre ting som elektronikk og andre småvarer, så er det ting som kan transporteres på andre måter enn på lastebil, sier kommunikasjonsrådgiveren.

Gladnyhet

Jan Thommesen har derimot en gladnyhet til Sandberg.

- Kundesenteret skal ta kontakt med kunden i morgen, også løser vi dette uten at det skal bli merkostnader for kunden. Årsaken er at vi har gitt han en anbefaling uten at vi kunne levere til han. Vi har anbefalt noe vi ikke kan levere, derfor må vi løse det,

Ketil Sandberg er irritert på IKEA. Foto: Privat