Nord-Trøndelag er hardest rammet etter ekstremværet «Hilde», mye av årsaken kommer av strømbrudd.

-  Feilrettingen er allerede godt i gang etter at stormen tok med seg strømtilgang og telefonforbindelse for mange på sin ferd innover Nord-Trøndelag og Helgelandskysten lørdag kveld, skriver Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor i en pressemelding.

I morgentimene søndag har Telenor registrert feil i Nord-Trøndelag hos 2800 kunder på bredbånd og 4600 på fasttelefoni.

Mobilnett ute av drift

- Vi har også en del utfall på mobil. 109 2G-stasjoner og 53 3G-stasjoner i Nord-Trøndelag er for øyeblikket ute av drift, sier Amundsen.

Iløpet av lørdag kveld og natt til søndag mottok operasjonssentralen til Telenor meldinger om flere utfall i Nord-Trøndelag.

- Vi har nå rundt 50 mennesker i sving både internt i Telenor og hos entreprenører for å sikre rask feilretting. Vi har også god dialog med kraftselskaper slik at vi nå får samkjørt feilrettingen på viktige områder, sier Amundsen.

Sender ut nødaggregat

Det ble i forkant av uværet opprettet dialog med kraftselskaper og fylkesberedskapen i flere fylker, slik at man kunne samkjøre innsatsen best mulig underveis og etter uværet.

- Nå ser vi at både strøm og telefonforbindelsen er på vei tilbake i flere områder, men vi har fortsatt en jobb og gjøre. Vi jobber med å sende ut nødaggregat der hvor det vil ta tid å få kraft tilbake og vi henter inn entreprenørressurser fra omliggende fylker for å få enda flere folk til feilretting, sier Amundsen.

Det er forventet at rette- og ryddearbeidet etter Hilde vil pågå hele søndag og utover uka og telefonforbindelsene er fortløpende på vei tilbake i de hardest rammede områdene.