Ifølge tall fra Vegamot AS er 1.4 milliarder kroner av den totale Trondheimspakken på 2.9 milliarder kroner finansiert ved hjelp av bompenger. Den største delen av beløpet er brukt til finansiering av Kroppanbrua, Omkjøringsveien, Nordre avlastningsvei samt veiomleggingen ved Sandmoen.10 prosent av bompengene har gått til administrasjon og innkreving av bompengene og syv prosent til planlegging.Forskningssjef ved SINTEF, Eirik Skjetne, er ikke i tvil om hva den største gevinsten av bompengene har vært.- Bilistene sparer verdifull tid. Før måtte man beregne rundt 15 til 20 minutter i ekstra reisetid i rushtiden, sammenlignet med i dag, sier han.Han mener trafikken nå flyter relativt uproblematisk sammenlignet med hva den gjorde på begynnelsen av 1990-tallet.- Da hadde vi kilometerlange køer som beveget seg i sneglefart.Det er et resultat av blant annet Omkjøringsveien, som ble finansiert ved hjelp av bompenger.Men også gang- og sykkelvei i Bjørndalen, støyskjerming, kollektivfelt, Ceciliebrua og Verftsbrua på Solsiden er blant prosjektene som er blitt delfinansiert ved hjelp av bompenger. Disse prosjektene har vært underlagt busjettposten kollektiv, sikkerhet og miljø, som er tilgodesett med rundt 23 prosent av bompengene.- Det er få byer i Norge som har så mange kollektivfelt som Trondheim, sier Skjetne. Han sammeligner blant annet med Bergen, som har langt færre kollektivfelt.Eirik Skjetne mener de største problemene knyttet til framkommelighet for kollektivtrafikken i Trondheim er løst på grunn av de ekstra midlene fra bomringen.- Men trafikkbildet og behovene endrer seg til stadighet. Vi får nye boligfelt og næringsområder i byen.Skjetne tror det derfor i framtiden vil bli vanskeligere å finne midler til en tilrettelegging av kollektivtrafikken, når man ikke lenger har en ekstra pot å ta av.Det er ikke bare nedleggelsen av bomringen ved nyttår som bidrar til at Trondheim kommune får betydelig mindre å bruke på vei- og kollektivprosjekter i 2006. Staten kutter vel 20 millioner kroner i posten «midler til øvrige riksveier».- Disse midlene har blant annet gått til kollektivtransport, opplyser Tore Langmyhr, sjefingeniør ved Plan- og bygningsnemnda i Trondheim kommune. Nå håper kommunen at de i løpet av våren vil få ekstra belønningsmidler.- Midlene betales som en belønning til de kommunene som har lyktes med sin satsning på kollektivtilbud. Vi fikk 10 millioner kroner i 2005 og 2004. Det var vi ikke fornøyd med, sier Langmyhr.En annen konsekvens av nedleggelsen av bomringen og kutt i statlige budsjett, er mindre penger til gang- og sykkelstier i Trondheim.- I løpet av våren skal en ny transportplan for Trondheim kommune opp til behandling. Da skal det gjøres prioriteringer for de neste fire årene, opplyser Langmyhr.

Omkjøringsveien er finansiert av bompenger.