Fredag klokken tolv begynner kolonnekjøringene fra Majavatn. Kjøretøyene skal kjøre sørover til de etter planen når Værnes i Stjørdal, klokken 17.

Den internasjonale øvelsen «NATO Tiger Meet» kan derfor medfører kø og markante forandringer i trafikkbildet. Fra Luftvernbataljonen vil 15 mindre kolonner kjøre ut med 4-6 kjøretøy hver.

Ingen beltevogner

Altså vil strekningen Steinkjer-Stjørdal bestå av mange militære kjøretøyer i rushtrafikken. Kaptein i Luftvernbataljonen Fredrik Martinsen tipper at folk må regne med 10-15 minutter ekstra kjøretid rundt de største byene i Nord-Trøndelag.

- De kommer til å kjøre ganske spredd, for å skåne trafikken mest mulig. I tillegg har vi bedt våre lagførere om å vise hensyn og slippe frem trafikk dersom det er behov for det, sier Martinsen.

Kolonnene vil bestå av alle slags militære kjøretøy, fra små feltvogner, til lastebiler og vogntog. Det vil derimot ikke være noen beltevogner på veien. Likevel må enkelte kjøretøy forholde seg til en øvre fartsgrense grunnet militære bestemmelser, mens andre tyngre kjøretøy kan slite med å komme opp i fart.

Farlige forbikjøringer

- I utgangspunktet skal de følge flyten i trafikken. Men lastebiler med mye last vil kunne ha problemer med å holde stor hastighet, spesielt der det er litt motbakke, opplyser Martinsen.

Kolonnen er ikke satt opp som en militær kolonne og derfor gjelder vanlige sivile trafikkregler. Det betyr at det er tillatt å kjøre forbi kjøretøyene, så lenge det er forsvarlig.

- De som er ute og kjører må vurdere om det er verdt det. Det tar mye tid å kjøre forbi fire biler. Vi ser mye stygge forbikjøringer når vi er ute på øvelser, forklarer Martinsen.

I tillegg til Luftvernbataljonen, vil også Baseforsvarsstridsgruppen fra Ørlandet, Logbase luft og enkelte elementer fra Rygge flystasjon være på veien fredag. Noen av kolonnene har også Dombås som reisemål. Samtlige vil kjøre i sørgående retning.