- Jeg er rystet over de nasjonale resultatene på matte og naturfag. Men dessverre kommer det ikke som en bombe på oss. De siste årene har vi sett samme tendensen i Trondheim, sier Yngve Brox (H).

Årets PISA-undersøkelse, som ble offentliggjort i formiddag, viser at norske elever er dårligere i matte og naturfag enn for tre år siden.

Norske 15-åringer havner på 30. plass, bak elever fra blant annet Estland, Finland, Vietnam, Irland og Danmark når det gjelder mattekunnskaper. I undersøkelsen er ungdommenes kunnskaper om og forståelse for matematiske problemstillinger, leseferdigheter og naturfag målt.

- Feilslått skolepolitikk

Undersøkelsen viser også at norske elever gjør det dårligere i matte enn før. Årets score ligger 0,3 poeng under gjennomsnittet av tidligere undersøkelser.

De norske elevene scorer 489 poeng i matte, fem poeng bak gjennomsnittsscoren på 494. Til sammenligning scorer matteelever i Shanghai, som topper lista, 613 poeng. I Shanghai får over halvparten av elevene, 55,4 prosent, 5 eller 6 i matte. Andelen norske elever som får toppkarakter, er på 9,4 prosent.

Høyre-politiker Brox mener at de dårlige resultatene skyldes feilslått politikk over mange år i Norge.

- Dette viser at den avgåtte regjeringens skolepolitikk har gått helt feil vei. En ting er at én av fem elever ligger under den kritiske grensen, men svært få presterer på toppnivå. Det er meget alarmerende resultater. Elevene risikerer å gå ut av skolen uten grunnleggende ferdigheter. Det er dramatisk for dem, sier han.

«Teknologisk skolesekk»

Høyre foreslår å legge inn mer etterutdanning for lærerne for å møte utfordringene i skolen. De vil satse på videreutdanning for å øke lærernes kompetanse til å formidle fagene og innføre en «Teknologisk skolesekk», et prosjekt som skal motivere elevene til å velge realfag.

- Vi må sørge for at lærerne våre får faglig påfyll, at det er nok lærere i skolen, særlig i 1. - 4. trinn. Vi ønsker å innføre «Teknologisk skolesekk» først i Trondheim, fordi vi er teknologihovedstaden i landet, men håper at det etter hvert skal bli en nasjonal skolepolitikk, sier Brox.

Også i naturfag er norske elever litt dårligere enn gjennomsnittet i OECD-landene. Her scorer elevene 495 mot et gjennomsnitt på 501 poeng, viser PISA-undersøkelsen.

Bedre leseferdigheter

Når det gjelder leseferdigheter, ligger imidlertid norske elever bedre an og havner som nummer 22 på lista, en svak framgang fra tidligere. Her scorer Norge 504 poeng mot et gjennomsnitt på 496 poeng.

I alt 65 land, hvorav 34 er OECD-medlemmer, har deltatt i undersøkelsen. I alt har rundt 510.000 elever, som representerer om lag 28 millioner 15-åringer, blitt testet.