Føreren av Volvoen, Jan André Aksetøy (24), døde av skadene han pådro seg under møteulykken på Rv. 680 i Eide, like ved Rovatnet på morgenkvisten 17. mai. I bakgrunnen den andre ulykkesbilen, en Mercedes. Foto: STATENS VEGVESEN

– Sett i forhold til skader både på bilene og personene involvert, antar vi at høy fart har vært en medvirkende årsak til dødsulykken, sier politiførstebetjent Ole Johan Vassli ved Hemne og Snillfjord lensmannskontor. I frontkollisjonen i 60-sonen på Rv. 680 i Eide, like ved Rovatnet på morgenkvisten 17. mai, omkom Jan André Aksetøy (24) fra Hemne. De tre øvrige involverte, to passasjerer i Aksetøys Volvo og føreren av en Mercedes, ligger skadd på sykehus.

Ingen siktelse

– Medisinske forhold gjør at ikke alle de involverte som ble skadd er avhørt, sa Vassli i går. Ifølge politiførstebetjenten har politiet foreløpig heller ikke tatt ut noen siktelse etter ulykken.

Hittil i år har 16 personer mistet livet i trafikken på veiene i Midt-Norge. Det foreløpig siste dødsfallet skjedde lørdag 14. juni på E 136 i Vågstranda i Rauma, da en mc-fører i 40-årene kjørte av veien.

Liker ikke utvikllingen

Bård Øien, leder av ulykkesanalysegruppa Statens vegvesen region Midt, liker dårlig utviklingen. I løpet av årets første fem måneder mistet 13 mennesker livet på midtnorske veier, mot syv i samme periode i fjor. Ytterligere tre dødsfall har så langt blitt ført inn i statistikken for juni

– En av tendensene vi ser er at det i flere av dødsulykkene er relativt unge mennesker innblandet. Bilene har ikke sjeldent store motorer, fete dekk og nedsenket fjæringssystem. Koblet til manglende erfaring og kompetanse hos sjåførene kan dette resultere i svært tragiske utfall, sier Bård Øien.

Les også: - 17. mai blir aldri det samme